niedziela, 7 lipca 2024

Śmieciuchy rok później, piątkowy sygnał

 Dokładnie rok temu opublikowałem indeks śmieci złożony z narodowych czempionów. Wybrałem spółki strategiczne Orlen, KGHM, JSW, Energa i Azoty. Od razu zaznaczę, że termin "śmieci" odnosi się do postrzegania tych spółek przez pryzmat drobnych inwestorów, którzy zostali oszukani przez Skarb Państwa. Polski rząd najpierw sprzedał Polakom te spółki po wysokich cenach, po czym serią mniej lub bardziej bezczelnych (Energa, JSW) pomysłów drenuje je z kapitału i kpi z drobnicy domagającej się chociaż dywidend, bo na zarobek ze wzrostu kapitalizacji nie mają zazwyczaj co liczyć.

Cóż, mój plan wyzbierania spółek wycenianych razem na 40% wartości księgowej i sprzedaży ich 100% wyżej, kiedy będą wyceniane na 80% wartości spalił na panewce. Na JSW straciłem (trzymam dalej, uśredniłem po ok. 26 zł), Orlen sprzedałem na 0, Azoty i Energa miały mały udział, więc na pierwszej trochę straciłem a na drugiej trochę zarobiłem (obie sprzedane). Najlepiej wyszedłem na KGHMie, na którym skoncentrowałem pozycję i skeszowałem 1/4 po ruchu 110->150. A zatem posiadam 2 spółki z inicjalnej pozycji.

Obecna c/wk dla indeksu to 0.5, zatem w rok można było mimo wszystko zarobić 25%:


Aktualna strategia:

- JSW: zakładam, że ubijamy dno, więc jeśli spadnie w okolice 26-28, znowu uśrednię i oddam w okolicy 31-32. Kilka kółek i pozycja wyjdzie na 0 przy cenie 30 zł. Nadal liczę, że sprzedam papier wyżej.

- Azoty: spółka padła ofiarą rosyjskiej agresji i polityki UE. Unia nałożyła sankcje na rosyjski gaz, ale nie na rosyjskie i białoruskie nawozy, do produkcji których tenże gaz jest kluczowym składnikiem. Dlatego zostawiam spółkę w obserwowanych, bo choć jej sytuacja wygląda tragicznie, zawsze jest szansa, że UE zejdzie ze ścieżki likwidacji europejskiego przemysłu.

- KGHM: to moja największa pozycja. Potwierdzony trend wzrostowy. Patrzę na wykresy miedzi i srebra za ostatnie 20 lat i widzę tu szanse na przynajmniej kilka miesięcy wzrostów w ramach impulsu tej hossy.




Piątkowy sygnał


W piątek przed południem napisałem komentarz:

Dzisiaj wypada według mojej projekcji z grudnia zeszłego roku ostatni moment na sprzedaż małych/średnich spółek i kupno walut. Nie zachęcam, sam mam wątpliwości, ale zabezpieczyłem pozycje i zdywersyfikowałem się na taką ewentualność.

To nie jest jakiś mocny sygnał. Ot projekcja z grudnia zeszłego roku zapaliła początek spadków na małych spółkach i lokalną słabość na walutach. 

SWIG80:

MWIG40:


WIG:





Inverted PLN - indeks zbudowany z walut:
List[String]("audpln", "cadpln", "chfpln", "eurpln", "gbppln", "jpypln", "usdpln")

projekcja i realizacja 2024:


Kupiłem więc trochę walut, chociaż jak pisałem wcześniej, główne zakupy planowałem na USDPLN za 3.60 i CHFPLN po 4.20. Jest duże prawdopodobieństwo, że będzie z tymi zakupami jak rok wcześniej z indeksem śmieci: za wcześnie :) Mam nadzieję, że nie o cały rok.

Zamknę pozycję szybciej, gdyby zadziałał wzorzec: dołek w lipcu, górka na przełomie września/października.


To tyle ode mnie. Trzymajcie się, pilnujcie kapitału, rozgrywajcie zwycięskie partie. Rynek zawsze daje okazje. Nie musisz być dobry w każdej fazie rynku. W 2023 byłem ultra bykiem, gwizdałem na recesję i z niedowierzaniem patrzyłem na graczy wciąż szukających okazji do gry na spadki. Ale teraz role się odwróciły: to ja się boję, sprzedaję za szybko lub kupuję za mało i nawet otwieram pozycje przeciwko trendowi (waluty). Z kolei ci gracze surfują na pionowych trendach i odrabiają z nawiązką.

W książce opisałem swój system AST, obecne pozycjonowanie jest jego kwintesencją. Ważne, żeby rok w rok działał procent składany.

44 komentarze:

  1. Dedek najważniejsze żeby zarabiać żeby poświęcenie i czas poświęcony na giełdę nie był czasem straconym, żeby była satysfakcja, czy nasza gielda przynosi odpowiednią satysfakcję moim zdaniem nie, bo są lepsze spółki za granicą bardziej rozwojowe, perspektywistyczne i na bezpieczniejszym rynku, ja osobiście wolę kupić i trzymać przez dłuższy okres i u nas nie bardzo widzę to bezpieczeństwo i jakość i dalej wierzę w wyższy kurs Xtb ale i tu można się spodziewać spadków co jest naturalne po takim wzroście.Jeżeli mam myśleć o dodatku do emerytury czy spadku dla bliskich to nie na Gpw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogratulować strategii. Może z wiekiem przyjmę podobną. Na razie lepiej się czuję w skali kilkuletnich cykli.

      Usuń
  2. ciekawi mnie co robisz z kupionymi usd i chf? trzymasz na koncie, lokata czy jeszcze coś innego ?
    pirx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero kupiłem, nie szukałem jeszcze lokat. W mBanku jest na 0.01%, więc nie skorzystam xD
      Dolary mogę przelać na zagraniczne konta maklerskie.
      Moje założenie jest takie:
      - waluty są cyklicznie blisko dołków,
      - w 2004-2008 był wielki trend na pln, bańka na akcjach, Polacy masowo zadłużali się w obcych walutach, pracowali za granicą. Teraz nie widzę nic takiego, nie ma nadmiernej podaży walut,
      - 5 zł za chf i USD jest wysoko prawdopodobne w przypadku bessy. Tyle mi wystarczy z tej pozycji.

      Usuń
    2. też kupuję waluty od kilku m-cy ale nie jednorazowo tylko systematycznie na spadkach, małą łyżeczką. na $ i euro można czasem znaleźć lokatę albo np. "spokojnego" etf żeby przetrzymać ale na chf nie ma nic, albo jest a ja nie znalazłem.
      pirx

      Usuń
    3. Te waluty są jak opcje. Rok w bok, tydzień w górę i potem może sobie wracać 2 lata. Trzeba je posiadać, kiedy jest dym. A ja myślę, że coś się odpali na świecie, jesteśmy wciąż w początkach wojny hegemonicznej.

      Usuń
  3. Jeśli chodzi o waluty to nie widzę domknięcia cyklu. Tak się stanie gdy EurUsd osiągnie 1.1. Wtedy jest szansa na USD 3.8 jak i na 3.6 gdy euro bardziej się umocni. Moim zdaniem taki scenariusz jest możliwy patrząc na powrót płynności sponsorowany przez FED w tym kwartale. Odnośnie akcji to też widzę końcówkę hossy chociaż zastanawia mnie zbyt duże przekonanie tłumu do podobnego scenariusza. Co myślisz o jenie? Ja tu widzę końcówkę duzego cyklu który się właśnie kończy i powrót jena do wzrostów jest blisko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na jena chciałem w piątek założyć konto, ale nie mogłem, bo zastrzegłem PESEL, więc ogarnę jutro. Też chcę kupić.

      Usuń
  4. Glowica329777 lipca 2024 21:33

    Hej dedek, jak zbudowane sa te prognozy na indeksach, dla ktorych grafy pokazales w poscie ?

    OdpowiedzUsuń
  5. https://stooq.pl/q/?s=smci.us&c=mx&t=l&a=ln&b=0
    Spółka ma swoją historię, jak na firmę z sektora nowych technologii, bo założona została w 1993 roku, ale na rynku pojawiła się dopiero w 2020 roku. Zadebiutowała w cenie 27 dolarów, a w bieżącym roku akcje sięgnęły poziomu 1229 dolarów. Wzrost w ledwie cztery lata wynosi około 4450 procent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gieldowox gratuluje inwestycji na naszym ubogim rynku to była by prawdziwa perełka . Przez jakie biuro kupujesz zagraniczne akcje ? Tomek

      Usuń
    2. Akurat tej spółki powyżej nie mam :) podałem jako przykład żeby w końcu Ci co uparcie trzymają się polskiego szamba GPW nie wspominając o jakimś wybryku natury jak new connect:)zobaczyli jak można zainwestować z sukcesem długoterminowym, ja na razie z Bosia i santander ale rozważam czy Xtb czy coś podobnego.

      Usuń
    3. Na bossie jest wpis poświęcony spółce. Odpowiada w tym roku za 2% wzrostów indeksu Russell 2000, co pokazuje jak rzadkie są podobne zwroty w Ameryce. Wystarczy porównać zachowanie amerykańskich małych spółek do polskich za ostatnie 10 lat i widać, że od 2018 polskie są silniejsze:
      https://stooq.pl/q/?s=iwm.us:swig80&c=10y&t=c&a=lg&b=0
      Jak ktoś potrafi wyłowić czempionów, to w USA zarobi więcej niż w Polsce, ale nie biczujmy się, jeśli nie potrafimy ich wyłowić. Rynek amerykański jest bardziej efektywny.

      Usuń
    4. To właśnie z tego bloga podałem, tu nie chodzi tylko o małe spółki uważam że w USA są bardziej rozwojowe i perspektywostyczne spółki, ja się nie biczujeam ARM Amazona i parę jeszcze póki co potrafią robić ATH z czym u nas nie jest tak często, zastanawia mnie po co i dla czego takie Pepco zagraniczne u nas wchodziło na GPW może zagranica nie było zgody na takie badziewie, jeżeli nasze pieniądze na przyszłą emeryturkę są lokowane w takie spółki czy allegro to ktoś powinien beknąć za to. A teraz być może szykuje się przekręt z żabką i studenac, na giełdę powinny wchodzić firmy z perspektywą a nie trupy.

      Usuń
  6. Dla USD jest fajny ETF IB01.UK inwestujący w krótkoterminowe obligacje rządowe dający kilka% odsetek.

    OdpowiedzUsuń
  7. PLN jest zbyt silny, przykład wakacyjny: bardziej opłaca się wyjechać z rodziną do zagranicznego kurortu niż nad Bałtyk.
    https://x.com/laskowski_pl/status/1810643188530495735

    OdpowiedzUsuń
  8. A drugi aspekt to pogoda nad Bałtykiem mocno niepewna, ale potwierdzam bardziej opłaca się wyjazd zagraniczny i w sumie fajnie bo chyba większość już ma Bałtyk ogarnięty tak jak Gpw:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hej polecisz cos z USA na 10-20 lat?

      Usuń
    2. Darek ja mam w portfelu jnj, gis, hershey, visa, paypal, arista, verizon, blackrock, amgen, lokhed, snapon i trochę altrii. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
    3. dzięki ja mam różnych po trochu, pewnie ponad 20 i 3 już strata ponad 50%, Pozdr darek

      Usuń
    4. Witam.Ja drugi rok buduję ekspozycję na usa i uk na kontach ike I ikze na chwilę obecną staram się podkupowac usd i czekam na mocniejszą korektę w USA. Generalnie też na minusie na rynkach zagranicznych. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
  9. Jeżeli to do mnie to ja niczego nie polecam, aktualnie posiadam ARM Amazon, Google (alphabet), Dzisiaj nasdaq ATH oraz 2moje spółki :) a co w szambie gpw nie ma żadnego ATH na żadnej spółce jak dla mnie zaorać to gówno, nikomu to potrzebne:) no jeszcze czekam z xtb jak wejdzie do w20 a później jak się nie pojawi nic ciekawego to mogę tu zostawić 12 groszy mniej niż zebrakowi na dworcu :)
    https://youtu.be/UAaW1BUSPP8?si=kuLJEB1EHrkeFxCm

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki nie mam zadnej z tych 2 , powoli przechodze na spółki z usa darek

      Usuń
    2. Cześć Darek napiszesz co ciekawego masz w portfelu z USA, ja ciągle nie mam na tym rynku dużego rozeznania i ciągle szukam interesujących spółek. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
  10. Witam. Panowie czy korzysta ktoś może z freedom24 macie jakieś opinie. Chodzi mi o przetrzymanie usd i euro na jakiś ludzki %., a moze macie jakies ciekawe pomysly. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe:
    https://10-procent-rocznie.blogspot.com/2024/07/niebezpieczna-sciezka.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mam bardzo dużo podobnych sygnałów bazujących na szerokości rynku i wszystkie wskazują podobnie. Jedyne co jest łagodzące, to bardzo niska wycena wielu spółek value przemysłowych typu Relpol czy surowcowych jak JSW - to właśnie dlatego nastawiam się na rotację, a nie bessę szeroką ławą.
      Wczorajsze zachowanie w USA pokazuje jak to może wyglądać i u nas: główne indeksy spadły -1, -2%, a małe spółki urosły ponad 3%. W Budimeksie, Beneficie itd. są gigantyczne zyski, część z nich można ulokować w jakieś śmieciuszki z 0.5 c/wk.

      Nie zmienia to faktu, że zabezpieczyłem główną pozycję i powoli podbieram waluty. Miałem kilka razy niebezpieczne przeczucia i impulsywnie sprzedawałem akcje. Zazwyczaj w takich momentach coś gdzieś pęka, choć niekoniecznie te akcje, które sprzedałem :)

      Usuń
  12. To co się dzieje z kursem na pkp cargo przypomina mi kiedyś zachowanie na pewnej spółce prywatnej która dała profity x 20 ale tu pewnie tak różowo nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy opór na 18 (kilkuletni trójkąt), potem 23 (wieloletni trend spadkowy). Ja raczej tę okazję ominę, nie mam tutaj żadnego zdania. Z państwowych śmieci wystarczy mi JSW :)

      Usuń
  13. Nie wiem czy to okazja to czas pokaże, ale jakaś walka się toczy i ktoś przykłada kasę podobno prezes nabył akcje, ryzyko zawsze jest ale tu widać że jest szansa jak będzie to się okaże na pewno nie namawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie założenie jest proste głównie to akumulacja na spadkach:Xtb, ARM, Amazon, Google i pkp cargo jak będzie szło w dobrym kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzisiaj ciekawy przypadek na JSW. Od wczoraj silny spadek, podobno pod ten artykuł:
    https://strefainwestorow.pl/w-zielonej-strefie/paliwa-i-surowce/jsw-perspektywy-notowan
    Szybko okazuje się, że ten news nie ma wpływu na JSW, które nie sprzedaje węgla do Chin. Ponadto wychodzą na jaw kolejne informacje, że to jest tylko interpretacja sytuacji, która ma niewiele wspólnego z faktyczną sytuacją.

    Dlaczego o tym piszę? Bo właśnie na takie znaki czekałem: na końcu trendu muszą pojawić się informacje, po których wszystko stanie się jasne. Mamy być przekonani, że węgiel koksowy już nigdy nie będzie potrzebny do produkcji stali i mamy bać się tykać JSW - najlepiej do 100 zł, kiedy to okaże się jednak, że węgiel jest potrzebny i spółka wypłaci wysoką dywidendę. To nie jest znak, że dołek jest już, ale dla mnie im cięższego kalibru newsy, tym lepiej. Kolejne znaki dla mnie: w mediach zacznie się analiza dywidendy z JSW, która prawie na pewno nie zostanie klepnięta na WZA, więc dobry news na kolejny zrzut akcji i zniechęcenie. Ja już gram kupowanie dołków i redukcję odbić, żeby mieć jak najtaniej pozycję długoterminową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy mógłbyś opisać jak w praktyce wygląda kupowanie dołków i redukcja odbić u Ciebie (czy robisz to na samych akcjach, czy potrzeba do tego jakiś kontraktów, po czym rozpoznajesz, że to ten moment do kupna, redukcji, jak do tego podchodzisz, żeby nie zostać na przysłowiowym peronie gdy jest silny trend)? Z góry dzięki.

      Usuń
    2. Z JSW miałem tak: skoncentrowałem w zeszłym roku poniżej 40 zł, potem poszedł ruch na 50, ale nie zamknąłem pozycji, gdyż byłem przekonany, że zajdzie wyżej. Kiedy kurs spadł poniżej mojego zakupu zredukowałem po ok. 38. To było przyznanie się do błędu i uniknięcie głębszych strat z powodu dużej pozycji.

      Zostawiłem jednak pakiet, bo spółka ma duży margines bezpieczeństwa i liczę, że w długim terminie jeszcze raz urośnie. Jednakże kurs dalej się osuwa. Jedyne co mogę zrobić, to technicznie szukać silniejszych wsparć, uśredniać na nich i wywalać jak odbije 10-20%. Nie mogę zostawać z tym co uśredniłem, bo w trendzie spadkowym dołki są wybijane. Dopiero po zmianie trendu będę powiększał pozycję.
      To jest po prostu minimalizowanie strat, gram tutaj, żeby nie przegrać, a nie żeby wygrać. W przypadku Azotów zaliczyłem podobną wtopę i tam zamknąłem całą pozycję, ponieważ spółka ma głębokie problemy fundamentalne. Z JSW jeszcze czekam, bo jest kilka czynników (surowiec strategiczny w UE, efekt La Nina w Australii), które mogą wpłynąć pozytywnie na kurs. A sytuacja fundamentalna spółki jest diametralnie różna od Azotów (na korzyść).

      Muszę też zaznaczyć, że po przeanalizowaniu swoich zagrań na JSW i KGHM (otwarcie pozycji o rok za wcześnie), wprowadziłem nowe zasady do kupowania spółek opartych o wydobycie bądź przetwórstwo surowców, żeby właśnie nie wchodzić przedwcześnie long term.

      Usuń
  16. Życzę Ci powodzenia może też się skuszę na razie trochę zaryzykowałem z pkp.

    OdpowiedzUsuń
  17. Białek widzi USDPLN po 3,31 za 5 m-cy. W takim razie hossa trwaj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będziemy kupowali tanie uzbrojenie w USD.Przyda się w 2025 roku ?

      Usuń
  18. Ja też czekam na niższe poziomy na JSW. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Według najnowszego wpisu Wojciecha Białka kurs dolara utrzyma tendencję spadkową osiągając poziom 3,31 zł. Zatem na razie warto wstrzymać się z zakupem USD i pozostałych walut.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam. Białek jest bardzo doświadczonym analitykiem i może mieć rację, ale może też się mylić. Więc myślę że należy obrze rozłożyć zakupy w czasie i dobrze je na kilka % ulokować i to powinno dzialać w długim terminumie na plus.

    OdpowiedzUsuń
  21. Pln jest bardzo mocny w stosunku do jena, walut skandynawskich, forinta. 20 lat temu Polacy masowo zaciągali kredyty we franku, pojawiły się różne "produkty" oparte o jena czy dolara, dzięki czemu było paliwo do spekulacyjnego umacniania PLN. Teraz nie widzę takiego zjawiska. Może być jakieś wybicie w dół pod ubranie ulicy, od dawna pisałem, że czaje się po 3.60 na dolara. Potraktuję to jednak jak prezent podobny do tanich akcji w 22.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie uczesticzę w hossie od końca 2021 roku.

      Usuń
  22. Bardzo możliwe że na PKP cargo realizuję się scenariusz większego trendu wzrostowego, pożyjemy zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca