piątek, 7 lipca 2023

Indeks śmieci

 W maju we wpisie Zmiana koni ujawniłem, które spółki interesują mnie na kolejną fazę hossy. Spółki cykliczne są w bessie od roku. Jeśli dodać do tego polskie warunki, gdzie głównym właścicielem jest państwo, które kompletnie zlewa prawa mniejszościowych akcjonariuszy, otrzymujemy bombową mieszankę: wyceny spółek przybierające nieraz tak kuriozalne formy jak JSW, gdzie kapitalizacja jest dwukrotnie niższa od gotówki na koncie.

Zbudujmy sobie indeks z takich spółek.

val namesSkarb3 = List("pkn", "kgh", "eng", "jsw", "att")

Na początek indeks portfelowy, czyli jak byśmy wyszli kupując każdą z tych spółek za równą część:

Wyszlibyśmy na tym, oględnie mówiąc, chujowo. 10 lat w bok.

Teraz stwórzmy uśredniony indeks z ceny do zysku:


oraz cena do wartości księgowej:


Wyceny spółek z tego indeksu są śmieciowe. Jak w dołku 2009, covid 2020 i 2022. Czy może być gorzej? Może. Ale jakoś ten potencjał spadku już naprawdę nie wydaje się duży.

Ktoś się może oburzyć - dlaczego nazywasz państwowe czempiony śmieciami? Z dwóch powodów:

1. Dla akcjonariusza mniejszościowego te spółki przez te wszystkie lata są śmieciami. Zyski trafiają do rodzin polityków PiS i związkowców. PiS doprowadził celowo Energę do ogromnych strat, żeby przejąć za ułamek wartości i zdjąć z giełdy. Jedyna nadzieja w sądach, że zablokują kradzież. JSW pomimo gigantycznych zysków nie wypłaci dywidendy, ponieważ politycy i związkowcy mają pomysł jak wytransferować zyski. I tak dalej - na każdej spółce znajdziemy przykłady bezczelnych wałów robionych przez ludzi, którym wydaje się, że oszustwo i kradzież nie niosą konsekwencji w długim terminie.

2. W dołku zawsze pojawia się niechęć i frustracja. 10 lat temu, podobnie jak wielu Polaków uwierzyłem w akcjonariat obywatelski oraz dywidendy wypłacane przez państwowe firmy. W 2020 ostatecznie wywaliłem wszystko co miało państwo w akcjonariacie - poza Azotami, na których straciłem niepotrzebnie 2 lata. 

Nie znam nikogo, kto kupowałby polskie państwowe spółki pod wzrost organiczny i dywidendy. Każdy traktuje je jak spekulacyjne wydmuchy, na których można dobrze pograć dzięki płynności. Każdy kto uwierzył w ostatnich 10 latach w wartość spółek kontrolowanych przez państwo i nie sprzedał, kiedy rynek dał okazję, stracił.

Śmieć to powszechne określenie spółek, które spadają "od zawsze", czyli odkąd gracz je zakupił. To ogólne określenie każdej spółki, która ostatecznie sponiewierała gracza do tego stopnia, że sprzeda ją, jak tylko trochę odbije (a potem się wkurza na bankierze "dlaczego ten śmieć dalej rośnie????").

Dlatego właśnie Analiza Techniczna jest tak ważna. Wykres spada, to i ja spadam. Państwowe molochy właśnie tego mnie nauczyły lata temu.

Ale kiedy frustracja dotychczasowych posiadaczy akcji tych spółek osiąga ekstremum, zaczynam je obserwować i powoli budować w dołkach pozycję. Byłem na Azotach, miałem dobry zysk, który wyparował. Zamknąłem po 28-29 z niewielką stratą. Ale ochłonąłem i od 26 wróciłem. Nie żeby się odegrać. Mentalnie jestem obrażony na tą spółkę, że tak beznadziejnie się od lat zachowuje. I właśnie z tego powodu zakładam, że jeszcze gorzej czują się ludzie, którzy od lat są na tych spółkach na stracie. 

Czuję to samo co oni, więc pojawia się okazja dla kogoś, kto wyzbiera śmieci za 0.4 wartości księgowej i opyli ulicy znowu po 0.8-1.2 , czyli odpowiednio 100 lub 200% wyżej.

Działa tutaj Pierwsze Prawo Rynku, które opisałem w książce https://tozsamosc-gracza.pl/ 


62 komentarze:

  1. "Nie znam nikogo, kto kupowałby polskie państwowe spółki pod wzrost organiczny i dywidendy."
    ==
    Ja w 2012 roku nie będąc żadnym wygą w tej materii, a mając do zagospodarowania ok. 200 kPLN, nabyłem 8 spółek z WIG 20 z myślą o pozostawieniu "na lata" aby przechować dodatkowy kapitał kiedyś na emeryturę, a po drodze korzystać z dywidend (celowało w tym PZU). Taka decyzja podyktowana była ostrożnością zwykłego zjadacza chleba bowiem zdarzało się, że mniejsze spółki niekiedy bankrutowały.
    Po 10 latach bezwzględna wartość mojego portfela jest zbliżona do wartości z roku nabycia, a więc przez 10 lat wskutek inflacji straciłem zapewne więcej niż połowę włożonego kapitału .
    Cząstkowa korzyść to dywidendy w łącznej kwocie ok. 66 tys. zł czyli dochód 3,3% rocznie. Myślę, że taki zysk można było osiągnąć na lokatach lub obligacjach, a nie na portfelu akcyjnym.
    Mówi się, że GPW to szulernia ale największym szulerem jest tu Państwo. Dziki kraj, jak przed laty mawiał klasyk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety to jest prawdziwe i smutne. Polskie państwo to właśnie jak nazwa wskazuje: "jaśnie państwo", którzy mają wszelkie prawa eksploatacji poddanych chłopków pańszczyźnianych. Nic się w tej materii nie zmieniło od setek lat.

      Nie mam żadnych złudzeń co do tych "pereł", nadają się tylko do spekulacji. Najlepsze jest to - dzisiaj po napisaniu tych słów:

      "JSW pomimo gigantycznych zysków nie wypłaci dywidendy, ponieważ politycy i związkowcy mają pomysł jak wytransferować zyski."

      wyszedłem na spacer. Wracam i widzę załamanie na spółce. Sprawdzam co się dzieje, a tam:

      "Rząd zakłada wprowadzenie w '23 dla dużych podmiotów sektora węglowego systemu składki solidarnościowej"

      Kwintesencja śmieciowości :D

      Usuń
    2. i jesdzcze wisienka na torcie akurat komunikat na JSW i znowu zwiazki i znowu kasa nic dla drobnych

      Usuń
    3. Właśnie zerkam na JSW. Wypłacił 3 dywidendy, z czego 1 za rządów PIS. Mógł wypłacić czwartą za 2014 rok, ale Kupił KWK Knurów. Czy aby nie było to wyprowadzenie gotówki ze spółki? Zapłacili dobrą cenę za jedną kopalnię uwzględniając kapitalizację całej spółki. Ja również nie jestem fanem obecnej ekipy, Ale jeśli piszemy coś o okresie dłuższym niż 8 lat,, to wypadało by być przynajmniej obiektywnym.

      Usuń
    4. Ja nie jestem stroną sporu PO-PiS. Jak widzę patologie, to o nich piszę. Za PO pisałem i za PiS piszę. Jeśli PO przejmie władzę i będzie kraść, to będę o tym pisał.

      Usuń
  2. Prezentujesz piętnastoletnie wykresy, dowodząc słabości indeksu a w komentarzach psioczysz na PIS, jakby oni sprawowali władzę przez ten cały okres. Uczciwość komentatora i profil bloga nakazywały by, albo pominięcie w opisie tej jednej partii, albo wymienienie wszystkich które w tym czasie rządziły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zerknij do kiedy te spółki płaciły dywidendy. Nie byłem fanem PO, ale to PiS usankcjonował złodziejstwo. Ponieważ Polacy mają na to wywalone. Rok w rok postępuje demoralizacja państwa:
      https://klubjagiellonski.pl/2021/01/16/pieniadze-na-inwestycje-trafily-tylko-do-swoich-analiza-podzialu-rzadowego-funduszu-inwestycji-lokalnych/
      W politykę się nie wgłębiam. Jeśli ktoś dysponuje źródłami, że inne rządy robily to samo, proszę o podanie. Ja trafiłem tylko na analizy, że różnice wynosiły max kilkanaście procent.

      Usuń
  3. Witam. Ja też w części jestem ofiarą akcjonariatu obywatelskiego. Straciłem dużo na spółkach o których piszesz i od kilku lat widzę jak nasza gpw staje się miejscem gdzie grupa Prawych Inwestorów Sprawiedliwych rozgrywa wszystkich pozostałych a myślę, że po wyrobach jeszcze to się nasili. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Obie strony robią co chcą. Za PO KGHM kupuje na górce cenowej za 10mld Quadre i Sierra Gorda, projekt dopiero po 10 latach zaczyna być rentowny. Btw teraz chilijczycy postanowili projekt extra opodatkować i Sasin osobiście leciał negocjować. W Azotach służbowymi kartami płacili w burdelach, PKO BP kupił najbardziej ufrankowiony Bank Nordea, za PIS energetyki budują a później burzą Ostrołękę. Problem jest brak odpowiedzialności. Nikt za nic nie odpowiada. To rozzuchwala.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam te inwestycje KGHMu. Kupili też chyba jakieś złoża w Kanadzie, które potem musieli oddać za bezcen, bo jacyś indianie blokowali wydobycie. Nie pamiętam szczegółów, ale wyprowadzili setki milionów ze spółki.

      Usuń
    2. KGHM -to wcześniej jeszcze było Kongo , ale już nie pamiętam za której ekipy. To też było wyprowadzenie kasy. A co do "jaśnie państwa", to pamiętam że jak jeszcze funkcjonowały grupy dyskusyjne w tym pl.biznes.wgpw, to już wtedy pojawiała się nazwa Banana Republic of Poland. Nic się nie zmieniło.

      Usuń
    3. No to mnie zawsze zadziwia - kiedy piszę o przekrętach władzy, to ludzie mi piszą "poprzednicy też kradli!". Jakby to cokolwiek usprawiedliwiało. I teraz masz dochodzić, kto bardziej kradł i kto gorszy. Dlatego odpuściłem całkowicie politykę, tv i żyje mi się lepiej. Patrzę na to z boku, choć nadal nie mogę przejść obojętnie od kolejnych granic, które przesuwa pis, jak właśnie okradanie gmin i powiatów, które nie głosują na pis i dawanie swoim.

      Mogę jakoś zaakceptować, że taki już mamy klimat, władza kradnie. Ale okradanie jednej części społeczeństwa, żeby kupować poparcie własnej grupy to wstęp do rozkładu państwa. Kiedyś koniunktura się skończy, skoczy bezrobocie i bieda, i jakiś zewnętrzny wróg Polski wykorzysta te przekręty do napuszczania jednych społeczności na drugie. Polska ma długą historię rokoszy, konfederacji, zajazdów, rewolucji i powstań.

      Usuń
    4. Chyba nie zrozumiałeś mojej intencji- miałem na myśli to, że od samego początku po upadku komuny nic się nie zmieniło. Co do drugiej części Twej wypowiedzi to się zgadzam, koniunktura się skończy i będzie kiszka. Polityką się przestałem interesować również dawno temu, gdy zdałem sobie sprawę, że politycy to marionetki i słuchają rozkazów z za kulis. Przepraszam zapomniałem się podpisać pod poprzednim postem. Pozdrawiam. Przemek

      Usuń
    5. Hej Przemku, napisałem nie pod tym postem, co miałem :) Z Twoim się zgadzam. Kolega wyżej ciągle mi udowadniał, że niesprawiedliwie traktuję PiS, bo za PO też kradli. Na telefonie mi się coś pomieszało.

      W każdym razie 2 konkluzje z mojego wpisu:
      1) nie prześcigajmy się w punktowaniu, która partia gorsza. Nie możemy godzić się na złodziejstwo i tyle. Trzymam kciuki za wyrok na Enerdze, to będzie precedens, jeśli uda się powstrzymać PiS przed samowolą. Być może ruszy proces przeciw JSW, jeden z akcjonariuszy zaskarżył uchwałę o nie wypłaceniu dywidendy i ma podstawę do procesu, ale z tego co ostatnio widziałem, to trochę się boi walczyć z układem.

      2) śmieciuchy są rekordowo tanie i wg mnie są okazją. Zbudowałem z nich portfel spekulacyjny, bo w żadną wartość tych spółek dla "chłopa pańszczyźnianego" nie wierzę, ale moment na kupno jest dziś bliski optymalnego. Za rok przynajmniej +50% oczekuję, a może i 100%?

      Pozdrawiam

      Usuń
    6. Hej Dedek,
      Jakie spółki oprócz Azotów masz na myśli?
      I co myślisz o Polimex MS?
      Piotrek

      Usuń
    7. No te z wpisu, z których zbudowałem indeks. Pmx wziąłem na ostatnim rajdzie. Jest potencjał na 13 zł.

      Usuń
    8. Co wg Ciebie jest przyczyną aż tak dużego spadku po wcześniejszym wzroście na tej spółce?
      Piotrek

      Usuń
    9. Nie wiem. Trend spadkowy został wyłamany i poszła mocna kontra. W długim terminie wygląda wciąż dobrze.

      Usuń
  5. 100% prawda, akcjonariat Energi został okradziony. I była to kradzież zuchwała. Piszę teraz do zwolenników PO myślicie że jak opozycja wygra to Sasin , Morawiecki, zarządy SA pójdą siedzieć? Nikomu włos z głowy nie spadnie. p.s Jestem zapakowany w czebole po same kule. I wiem że zarobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiem przewrotnie - jakby wcześniej wygrało PO a nie PIS to czy rządziliby dalej jeśli w kraju nie byłoby lepiej czyli nie dawaliby kasy na lewo i prawo? Przypomnę że 500+ i tego typu nie wynaleziono w PL a na Zachodzie gdzie kierunek nieprzypadkowo obrała imigracja zarobkowa i niezarobkowa.
      Trzy razy się zastanówcie zanim będziecie na blogach i twitach obsrywać swój kraj.

      Z innej strony a myślicie że jakby PO teraz wygrało to co zabierze co było dane? Przecież to strzał w stopę. Wycofa zmiany typu to co poprzejmował Orlen? Itp itd.

      Mało tego zastanówmy się - może Konfederacja i fajne filmiki Mentzena. I co zrobią jakby doszli do władzy? Uproszczą podatki, ulżą przedsiębiorcą, zabiorą zasiłki? Przecież to nierealne.
      Prośba zastanówcie się nad tym, zakładam że czytacie "mądrzejszego" bloga, kumacie gospodarkę i giełdę to trochę jesteście ponad wpisy typu PIS to złodzieje i zło.
      Tak samo prośba do autora o to. Nie kupię towjej książki bo smarujesz non stop o PIS a nie kojarzę żebyś pisał źle o PO. Generalnie myślałem że jesteś inteligentniejszy i ponad to a tu widzę gość 40+ niby kumaty a smaruje tłity o PIS. Ludzie no kurna chata!

      Usuń
    2. Co to robisz ? z tak wypraną głową przez tvp pis!!!

      Usuń
    3. Dobry obywatel zaraz po wyborach w których wygrała jego partia powinien przechodzić do opozycji. Patrz na ręce tym którzy są u władzy bo oni mają realny wpływ na to co się dzieje.

      Usuń
    4. Najważniejsze że ty znalazłeś źródło prawdy w TVNie :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=fLkzF9QV8yo

      Usuń
    5. Nie o tym jest wpis, proszę o zakończenie politycznych sporów.
      Co do mnie, to rzeczywiście, brakuje mi inteligencji, żeby dostrzec w przekazie tvp coś więcej niż tępą propagandę. Tvn też nie oglądam. Proszę sobie wyobrazić, że można dostrzegać manipulacje obu stron i mieć swój plan na państwo.
      Ale to jest wołanie na puszczy. Kolejnych uszczypliwości i przyklejania do moich słów własnych fantazji na temat opozycji nie będę puszczał.

      Usuń
  6. Uważam że bardzo dobrze że mamy swój moloch Orlen i inne strategiczne firmy jak PKP Cargo, naftoport czy chociaż ze 2-3 duże banki i ubezpieczycieli.
    Wiem tyle że w dużych krajach jak Francja Niemcy Włochy jest tak samo. I ich molochy przejmowały nasze firmy patrz historia PZU Pekao czy RWE-Stoen.

    Natomiast nie wiem ale wydaje mi się że tam drobni mogą mieć te same problemy i zdanie o ichnich molochach jak my? To jest chyba dysonans poznawczy że uważamy iż wszędzie na Zachodzie lepiej niż u nas. Gruby błąd. Zwiedziłem 80% stolic Europy (EU i non-EU) od Londynu po Ateny. Syf syfem syfa pogania. PL to ładny bezpieczny i czysty kraj. Sprawdzcie jakie są podatki w np. FR i IT.

    Ostatnio oglądałem program o cukrowanich że Niemcom i innym z EU opłacało się przejmować zamykać nawet wyburzać (serio!) nasze i dostawali kasę z Unii bo takie były przepisy=możliwości. Prześledźmy niedaleką historię jakieś 30 maks 40 lat. Skończył się komunizm dzika prywatyzacja pojawili się Kulczyki i Solorze. Dlatego mamy Biedronki i Lidle, Castoramy i Obi oraz tajne na 30 lat umowy autostradowe (a minister od umowy od tych autostrad to wieloletni prezes Stalexport co nie jest przypadkiem). Taki mamy klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochani, myślicie że Tuska wzięli do UE na stanowisko bo był lubiany? Po prostu robił co mu kazano i się im przypodobał.

      Piszę jako pracownik ponad 20 lat takiego dużego naprawdę molocha. Zawsze były roszady na górze. Najgorzej było za PO bo były zyski a nie było podwyżek nagród nic. Najlepiej jest za PIS, oczywiście nie jest to tylko zasługa tylko PISu bo wiadomo koniunktura itp ale jest długotrwały okres stabilizacji nie czytaj stagnacji, ludzei naprawdę dostają podwyżki, mamy różne systemy ocen i współczynniki premiowe nie uznaniowe a liczą je systemy np. przeleży jakaś sprawa za długo czy coś zawalisz. Przy czym moja firma nie strajkuje i nie "związkuje" bo nie musi.

      Tak więc jeśli mamy zakończyć spory PO PIS SLD to przyjmijmy że zmiana władzy oznacza wymianę kadry i wciąganie swoich. Tak było i jest i pewnie będzie. Nie wierzę i nie uwierzę że w EU jest inaczej no a w parlamencie i komisji u biurokratów to tam jeden popycha drugiego. Przejrzyjcie na oczy!

      Usuń
    2. Zgadzam się z tym i jednocześnie jestem przeciwko złodziejstwu. Cukrownie, przytrucie Janowskiego, Lidl na kredyt z Europejskiego banku odbudowy itd. to wszystko były zachodnie zagrania obliczone na przejęcie polskich aktywów. I jednoczesne nie bawi mnie, że teraz eksploatują nas "prawi".

      Usuń
    3. Ok to cieszę się że masz większą wiedzę na te tematy. Wiele osób nie wie że Lidl i Kaufland to ta sama "konkurencja"
      https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/grupa-schwarz-ma-w-polsce-az-14-spolek-zaleznych,83753.html
      Dokładnie tak, kiedyś to zgłębiałem mocno, oni dostali kredyt na powiem skrótowo na stawianie marketów w ubogich krajach.
      Niestety wróćmy do źródeł - dosyć trudna historia zabory geopolityka, możliwość wejścia w objęcia albo RU albo EU, oczywiście lepiej jednak że w EU. Nie chodzi o to żeby tłumaczyć naszego kraju tak jak tłumaczy się zabójcę że on miał trudne dzieciństwo ale wiadomo że trzeba to wziąć pod uwagę bo to miało wpływ na kształtowanie się kraju i nastrojów jakie w nim panują. Oczywiście nie bronię PISu bo się rozpanoszył i wiadomo że do żłoba. Wydaje mi się że lepiej wiele nie będzie.

      Usuń
    4. To jest mój główny zarzut wobec PiS. Nagłaśnia nieuczciwe zagrania zachodu, zbija na tym kapitał, po czym robi to samo wobec Polaków. Odkryli, że Polacy się specjalnie nie interesują, są bierni i wierzą w dobrego pana, więc można zabrać gminie, gdzie rządzi ktoś niezależny i dać gminie, gdzie rządzi PiS. Dobry pan zbudował ulicę, zagłosujmy na niego. Putin też był dobry i skuteczny, problem w tym, że uwierzył we własną propagandę i rozwalił państwo.
      Bez silnej, niezależnej i skutecznej administracji państwa są chwiejne. Łatwo popadają w zależności od silnych sąsiadów. Nie jest sztuką zagarnąć władzę i rządzić twarda ręką, bo każdy wódz umiera, a po nim bez instytucji państwo rozpada się jak domek z kart.

      Usuń
  7. Wracając do giełdy to warto jeszcze podkreślić że państwowe molochy były są i będą atakowane różnymi pomysłami trendami i naciskami (tak! UE naciska bo mam mechanizmy i tak samo jest upolityczniona).
    Mamy węgiel ale ma być OZE no to potrzebne miliardy na transformację. Przecież nie wywalisz teraz tysięcy górników na zbity pysk bo też nie wolno (UE jest socjalna) więc trzeba władować kasę w odprawy i "przekwalifikowanie". Albo podatki np. nadmiarowe zyski (tu uwaga to nie pomysł rodem z PL). Albo najlepsze uprawnienia do emisji CO2 czyli czysto nienamacalny twór, coś jak opcje na akcje albo jakiś "strukturyzoway produkt bankowy" czy kredyt indeksowany do CHF. Także otwórzmy oczy szerzej że nie tylko partia rządząca jest u żłobu ale też ww. przepisy pomysły trendy i regulacje = "zawsze pod górkę".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu jest plus dla PiS, że nazwał te programy czym są: niemiecką polityką usuwania konkurencyjnej produkcji w Europie. Ale realizacja sprzeciwu w ich wykonaniu przypomina niszczenie maszyn przez robotników manufaktur w xix wieku. Jak byłem młody w latach 90-tych dobrze pamiętam jak za Buzka całe społeczeństwo składało się na wcześniejsze emerytury górników. Mieliśmy odchodzić od węgla 25 lat temu, a zawsze kończy się eskalacją żądań. Do tego drenowanie wód i pustynnienie kraju na własne życzenie. Prowadzimy politykę eksploatacji samych siebie a jak ktoś z boku o tym wspomina, to wielka obraza. Chciałbym rządu, który przedstawi plan wyjścia z tego, ale te tematy są martwe w przestrzeni publicznej, partie prześcigają się w socjalu, bo to płaci. Jak przyjdzie susza, pomodlimy się o deszcz.

      Usuń
  8. Witam. Jestem zdania że władza niszczy i demoralizuje sprawujących ją. Dlatego trzeba regularnie zmieniać bo inaczej dojdzie do władzy absolutnej a to jest bardzo niebezpieczne. Popatrzcie jak sprawa wygląda w Korei płn gdzie życie to strach i nikt już nie jest w stanie nic zrobić, za chwilę podobnie może być w Turcji, a u Nas, kto wie jesteśmy na dobrej drodze... Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  9. Rozumiem że subiektywnie dobrane rzekome śmieciuchy. Gdzie przykładowo ENA? Ja kupuje nawet PHN, gdzie ci on?
    A jak wyglądałby indeks ze wszystkimi spółkami SP czyli wtedy musisz wziąć PZU, PKO itd?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, subiektywnie. Mam też indeks wszystkich spółek z udziałem SP, ale jak napisałem we wpisie: interesują mnie spółki cykliczne, więc odpadają banki i PZU. To jest indeks grupujący spółki SP, które kupiłem do portfela "śmieciuchów". Energa jest jako opcja na wynik, normalnie państwowych energetyków nie biorę na długi termin.

      Usuń
    2. I jeszcze ewidentnie brakuje PKP ja akurat mam od dawna i jest duży plus.

      Usuń
    3. PKP nie ma, ponieważ urosło 60% od dołka. W przypadku państwowych śmieciuchów stosuję zasadę, że trzeba kupić blisko rocznego dołka, wtedy nawet jak się pomylimy, nie powinniśmy stracić. Na KGH czekałem przy luce 99, ale coś nie chcą spadać i w końcu otworzyłem pozycję. Nawet jeśli spadną, na kopalniach mogę być głębiej w plecy, to bardzo zmienne papiery i w hossie raczej pod te 200 zł podejdzie.

      Usuń
    4. PS Oczywiście PKP może dobrze urosnąć i jak widać radzi sobie świetnie. Po prostu nie ogarnę więcej spółek i na pewno nie będzie to portfel idealny - ważne, żeby w skali roku dobrze zarobił. Pozdro

      Usuń
  10. Postawa typowego chłopa pańszczyźnianego to dziś niestety zjawisko powszechne , zwroty typu kradną ale przynajmniej się dzielą .....to słyszałem nie raz w rozmowach .Np rozmowa z górnikiem z JSW cytat " ważne że mi jest lepiej za Pis-u niż za PO " . Co prawda on nie głosuje na pis ale na opozycje też raczej nie zagłosuje , ogólnie prosty chłopak . Ludzie popierający Pis albo nie popierający opozycji nie zdają sobie sprawy z długofalowych konsekwencji takich rządów ,liczy się tu i teraz ...kasa do ręki . Każda władza kradnie , oszukuje i uprawia propagandę ważne aby wybierać tych najmniej szkodliwych , postępowych ,mających jakiś plan na rozwój kraju , ideowych ludzi . Nigdy nie głosowałem na PO i nie zamierzam, żeby nie było że jestem po ich stronie , konfederacja i ich "gospodarcza" retoryka to bajki dla naiwnych ale wielu niestety się na to łapie co pokazują sondaże , to prawdopodobnie przyszły koalicjant dla Pis . To Tyle w temacie polityki,
    " Kiedy polityka wali do twych drzwi to polityczny to polityczny jesteś i Ty " to cytat z piosenki pewnego zespołu który opisuje celnie naszą chorą rzeczywistość.
    Dedek twoje opisy na blogu na temat sytuacji w kraju są bardzo
    celne , skala nadużyć , kolesiostwa czy transferów do swoich ludzi są nieporównywane z tym co miało miejsce się od 1989 r .
    Wracając do sedna wpisu państwowe śmieciuchy wydają się być okazją ,prawdopodobnie zagranica zobaczy potencjał do wzrostu
    i zobaczymy spore zwroty 50% i więcej . Jak Dedek oceniasz przyszłe
    zachowanie poszczególnych spółek z twojego indeksu śmieciuchów szukanie dna jeszcze niżej niż obecnie ?, jakiś trend boczny ? czy już raczej wybicie w górę ?
    Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Celnie ująłeś to, co czują ludzie w Polsce, którzy ze smutkiem obserwują, jak kolejny raz w historii na własne życzenie wybieramy krótkoterminową łatwiznę. Kiedyś się tym spinałem, ale kilka lat temu zacząłem odchodzić ku sprawom transcendentnym. Wszystko przeminie, także imperia i państwa, a najszybciej chwilowa bieżączka.

      Co do indeksu śmieciuchów, to nie potrafię na tych spółkach wyznaczyć lokalnej AT. Na płynnych papierach jestem regularnie ogrywany, dlatego patrzę na nie tylko w kreskach miesięcznych, ewentualnie kupuję paniki pod szybkie odbicia. W tym momencie gram pod scenariusz, że syntetyczny wskaźnik z tego wpisu "all_smieci_pb" dobije za rok do 0.8, czyli da wzrost 100%. Jak zachowają się poszczególne składowe to już zagadka.

      Usuń
    2. Super wpisy zgadzam się też ale do grudnia widzę poziomy z grudnia 2022 a nie hosanne. Wasza kasa.

      Usuń
  11. Ja mam wrażenie że lepiej wyglądają same indeksy niż akcje.. WIG20, mWIG, sWIG rośną od dłuższego czasu, a jak patrze na składowe to ciągnie to może 1/3 składowych indeksów.. Także jak ktoś nie trafił z zakupem to ma marazm od dłuższego czasu co i ja odczuwam na niektórych spółkach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, hossa jest póki co selektywna. Jak zaczną się poprawiać wskaźniki makro powinno rosnąć więcej spółek. Mimo to rynek polski jest silny - w 2012, 2015 i 2019 były drugie dna bessy. Obecnie nawet jeśli spółki nie rosną, to specjalnie nie chcą spadać. Są głębsze korekty na tych, które mocno urosły od dołka, ale i tak są to odległe poziomy od 2022. Brałem pod uwagę większe tąpnięcie po ataku na szczyty na SWIG80, ale na razie nie widać słabości - wręcz przeciwnie - czerwcowy sygnał z ostatniego wpisu pozostaje w mocy. Szeroki rynek codziennie ustanawia roczne maksimum.

      Usuń
  12. Witam a co napiiszesz o dzisiejszych komunikatach na Azotach ? sam papier posiadam zapowiadalo sie fajne wyjscie gora ale dostalismy czapke

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie problem państw prawa, który wykorzystują kacapy. U siebie w Rosji przejmują zagraniczne biznesy za pół ceny, a w państwach cywilizowanych są chronieni przepisami. To będzie test PiSu, na ile są silni. Udowodnili już, że polskich chłopów pańszczyźnianych golą jak im się podoba. Czy podskoczą kacapom i ich europejskim sojusznikom? Na ile skuteczni będą?

      Na razie pokazują, że są bardzo słabi w rozgrywkach międzynarodowych, bo podchodzą do przepisów międzynarodowych równie nonszalancko co do prawa w Polsce. Niestety okazuje się później, że musimy płacić kolosalne kary za ich niekompetencję. Nie wystarczy zatrudnić katechetów i historyków na kluczowych państwowych stanowiskach, trzeba jeszcze mieć prawnicze plecy, żeby skutecznie realizować interesy państwa na arenie międzynarodowej.

      Osobiście uważam, że Kantor w Azotach to główna przyczyna ich zastoju. Stąd kombinacje z wyciąganiem Puław i zaniżaniem zysku wysokimi cenami gazu, aby doprowadzić do niskiej wyceny spółki przed przejęciem. Udał im się taki numer na Enerdze, więc próbują na Azotach. Ruskich trzeba wykopać, bo są ryzykiem dla Państwa Polskiego, ale czy uda się legalnie - nie wiem. Stąd ruletka na spółce.

      Usuń
    2. Teraz pytanie kto ruskich dopuścił chyba Kwaśniewski czy to za PO się nie stało? Dla czego nikt nie ponosi kary?

      Usuń
  13. Proszę o jako taki obiektywizm W kwestiach państwa prawa poniżej link do świeżego newsa

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Izrael-pograzony-w-protestach-po-glosowaniu-nad-reforma-sadownictwa-8577017.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A przepraszam co ma piernik do wiatraka? Za każdym razem jak wkurza mnie jawne łamanie prawa w Polsce, ktoś mi udowadnia, że na zachodzie biją murzynów. I co z tego ma wynikać?

      Usuń
    2. Nie o to mi chodzi. Jak widać nie tylko w PL majstrują przy "praworządności". Wczytajcie się w teksty co oni tam próbują zmienić ...

      Usuń
    3. Izrael to państwo młode, otoczone wrogimi ludami. Obywatele to zlepek narodowości ze wszystkich kultur, złączeni ideologią Zagłady, która wyklucza ofiary innych narodowości, by mogli czuć się wyjątkowymi na skalę ludzkości. Propaństwowcy muszą tam bardzo cisnąć na militaryzm i technologię, podobnie jak kiedyś pokrzyżackie Prusy. To państwo dalekie jest i będzie od podręcznikowej demokracji, bo musi przetrwać. Dlatego pilnują efektywności i przewagi nad sąsiadami. Nie cofają się przed egzekucjami wrogów na terenach neutralnych państw, co nie przysparza im przyjaciół. Ale mają najsilniejszego sojusznika na Ziemi i bardzo wpływowe organizacje, więc jakoś balansują.

      Praworządność ma różne oblicza. Jeżeli prawa w państwie są fasadowe a instytucje skorumpowane, państwo rozpada się od wewnątrz. Podobnie, poważne państwa nie pozwalają sobie, żeby ich czołowi politycy wygrażali się i obrażali przywódców innych państw. Na tym polega dyplomatyczna hipokryzja, że zachowujesz się przewidywalnie i stabilnie, a przy okazji załatwiasz swoje interesy. Ale tego nie rozumieją politycy z państw postkolonialnych, którym wydaje się, że nacjonalistyczne wrzaski zrobią na kimś wrażenie. Tylko się wystawiają na punktowanie.

      Usuń
  14. Pięknie dziś śmieciuchy poszybowały. Sygnał czerwcowy płaci ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. W 2011 w budżetówce kupowałem więcej litrów paliwa niż teraz za PiSu mimo ich cudownych podwyżek co rok. Pozorne bogacenie się i robienie wody z mózgu. A każdym kroku. Swoi są i byli za każdej partii obsadzani na stanowiskach ale porównywanie wyciągania klasyczna POa teraz za PiSu przecież teraz to robią lody jakich mało. W dodatku być prezesem banku i zostać premierem za takie grosze ? Ma misje jeden z drugim dla narodu ? Haha naiwniacy prostacy najlepsze wały zawsze z państwowej kasy się robi. Misjonarze się znaleźli łaskawy narodu haha

    OdpowiedzUsuń
  16. Komentujący tutaj nie doceniają upływu czasu, wzbogacenia się społeczeństwa, ogólnie jako takiego postępu. Można nabijać się z akcji w stylu program "Sprawa dla reportera" ale ogólnie się poprawiło, są paczkomaty, wyższe zarobki, tomografia i rezonans w szpitalach, ekspresówki i autostrady a nawet można w sposób cywilizowany przewieźć rower w pociągu.

    Komentujący nie doszacowują też ża każda partia która rządzi 2 razy z rzędu tym bardziej kradnie i obsadza swoich. Nieprzypadkowo pogoniono PO wcześniej i pewnie pogonią obecnie PIS. Jak przyjdą nowi (a często są to "starzy" nowi przynajmniej częściowo) będzie to samo.
    Aż chce się przywołać jedną z wypowiedzi Korwina (jego słynne masakry) gdzie mówi że w Polsce demokratycznie wybrano PIS, to zastanówmy się jak źle musiało być za PO że ludzie ich pogonili, coś w tym stylu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha muszę dopisać - hitem było to jak po obaleniu-upadku komuny po Solidarności itp do władzy wrócili czerwoni z SLD.
      Sory, taki mamy klimat. Było już wyżej o historii i geopolityce. Nie pozwolę sobie jechać po swoim kraju ale mam świadomość i wiedzę że nie mieliśmy kolonii, nie tworzyliśmy cywilizacji i postępu, nie od nas czerpano wzroce ...

      Usuń
  17. Mnie jedynie boli że była wielka szansa by nasz kraj rozwijał się lepiej i można było wyciągnąć więcej z pracy jaką włożyliśmy w transformację. Czuję po prostu wielki niedosyt i szkoda tego czasu, bo czasu nie da się wrócić. Może nie jest źle ale jest tak sobie. Nie wiem czy to zewnętrzne czynniki na to wpływają czy jak mawiał Bismarck wystarczy zostawić Polaków samych sobie?! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żyjemy na poziomie jakiego nie mieliśmy nigdy w historii, ale jest takie przeczucie, że nie zbudowaliśmy trwałej przewagi. Ładne domy, zagraniczne wycieczki, nowe drogi i zadbane osiedla nie wystarczą, jeśli nie stoi za nimi potężna myśl i produkcja. To przychodzi z zachodu, Polacy dobrze zarabiają w zachodnich korpo, ale co naprawdę zostanie z tego u nas? ZSRR też stawiał nowe miasta i kombinaty, po których zostały ruiny. Fundamentem jest społeczeństwo obywateli, którzy wierzą, że trzeba bronić i rozwijać swoje państwo. A w co wierzą Polacy, napuszczani jedni na drugich? Jak traktujesz państwo, które zabiera środki z twojej gminy, bo rządzi wójt nie z PiS i daje gminie, gdzie rządzi PiS. Dla PiS Polska to łup, a ludzie to chłopki, które potrzebują dobrego pana, jak car u ruskich.

      Usuń
  18. https://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/45846013,pge-enea-tauron-i-energa-otrzymaly-od-map-propozycje-warunkow-przejecia-aktywow-weglowych-opis

    OdpowiedzUsuń
  19. Hej Dedek , z tego co pamiętam masz również ATC cargo ,po wynikach duży zjazd w okolice 20 zł
    wyniki takie sobie , spadała cena frachtu, niska płynność ale maja sporo wolnej kasy i płacą dywidendę jak oceniasz na dziś tą firmę ? , wato wchodzić na tej korekcie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprzedałem większość akcji ATA po 27.xx. Zostawiłem 500 long term lub do końca obecnej hossy. Nie zamierzam dobierać, ale też nie śledzę spółki.
      Obecnie wychodzi mi jakaś korekta/słabość do przełomu sierpień/wrzesień, więc zebrałem gotówkę z dywidend i będę polował na przecenione perełki.

      Usuń
  20. A jakie konkretnie perełki to są ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. System wskaże, kiedy padną sygnały. W tej fazie hossy liczy się już tylko spekulacja. Inwestowanie było w 2022.

      Usuń
  21. Podpowiesz coś na temat swojego warsztatu? Skąd pobierasz dane? Czy też trzymasz je w swojej bazie? Wykresy generujesz w Scala?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generuję w Scali i pythonie. Dane są np w bossie. Więcej już nie publikuję, bo tracę edge ujawniając warsztat, a giełda to moje jedyne źródło.

      Usuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca