niedziela, 5 maja 2024

Gasnąca szerokość rynku

W grudniowym planie na 2024 zamieściłem projekcję dla SWIG80 z planem ewakuacji w czerwcu: 


Na dzień dzisiejszy realizacja wygląda tak:


Jeszcze lepiej sprawdza się projekcja dla MWIG40:


Dlatego dzisiaj wezmę ten indeks na tapetę.

Technicznie wykres pozostaje w trendzie wzrostowym. Projekcja także zakłada jeszcze jedną falę hossy gdzieś od połowy maja. Cena do zysku nie jest wysoka na tle historycznym:


Niskie C/Z mimo wzrostów cen spółek jest pochodną inflacji. Spółki podwyższyły ceny, więcej zarobiły, ale też w związku z inflacją ich przyszłe zyski muszą być wyższe, żeby zrekompensować utratę wartości pieniądza w czasie.

Zróbmy małą kalkulację. Odwróćmy wskaźnik cena/zysk i pomnóżmy przez 100%: zysk/cena * 100%, aby otrzymać zwrot z akcji MWIG40 i porównajmy z rentownością obligacji 10-letnich:


podzielmy teraz zwrot z obligacji przez zwrot z akcji MWIG40:


Na tle wysokich rentowności z obligacji cena do zysku dla MWIG40 nie jest już tak atrakcyjna. Widzimy tu wyraźnie cykl hossa-bessa dla akcji i od blisko roku jesteśmy już w trendzie spadkowym.

Mamy tu do czynienia z tradycyjnie najsilniejszym polskim indeksem. Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja na szerokim rynku, uwzględniającym wszystkie spółki z GPW.

Zacznijmy od spółek pozostających ponad średnią 200-dniową. Wskaźnik wyznaczył cykliczny szczyt w lipcu 2023 i od tego czasu powoli opada. Sytuacja przypomina mi okres 2010-2011. Podobne zachowanie widać też w latach 1999-2000:


Słabość widzę również we wskaźnikach: spółki rosnące przynajmniej 25% rok do roku, 50% YoY i spadające 50% rok do roku:


Spadków na szczęście jeszcze nie widać (ledwie 8% spółek spadło 50% lub więcej rok do roku), ale ponownie zauważalne jest podobieństwo do okresu 2010-2011 (1999-2000 też, ale zawęziłem wykres, żeby było coś widać).

----

Czy powyższe projekcje i analogie oznaczają bessę albo nawet krach? Na razie tego nie widać. Czarnych łabędzi nie jesteśmy niestety w stanie przewidywać. Na rynku jest wiele strachu o eskalację wojny, o krzywą rentowności, ale wiele z tego jest już w cenach. Chiny odbijają z niemal depresyjnych poziomów, a w USA przed wyborami krach byłby samobójem politycznym urzędującego prezydenta.

Rynek pokazuje nam znaki. Dla mnie to faza, w której sygnały kupna na przewartościowanych aktywach to często fałszywki i nie podążam już za nimi. Z kolei nie wpadam też w panikę na wyprzedażach, bo i sygnały sprzedaży na tym, co spada od lat, są często fałszywkami pod wyczyszczenie pozycji przed zmianą trendu. Z założenia przejdą mi ostatnie wystrzały na rozgrzanych spółkach, niejedną pozycję zacznę też budować przedwcześnie. Realizuję spokojnie swój plan.


48 komentarzy:

  1. Cześć dedek, z tego co pamiętam to na byłeś Pepco i to chyba powyżej 30zl?czy dalej to masz i wiążesz z tym jakieś nadzieję, ja póki co am na razie Focus tylko na Xtb ewentualnie obserwuję Benefit i Rainbow, zakładając że w tym roku skończy się hossa nie ma co za bardzo szaleć z kupowaniem akcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam niewielki pakiet Pepco po 26, nic nie planuję z nim robić. Próbuję szczęścia z surowcami na ostatnią fazę hossy, zatankowany KGHM i podbieram JSW a nawet Bogdankę pierwszy pakiet.

      Usuń
  2. No to bardzo odważnie, ja miałem Kghm po 105 ale już oddałem, poniżej 100 bym się skusił ale widzę że raczej tam szybko nie będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dedek kiedyś pisałeś też na temat Monari i miałeś dużą pozycje na tej firmie , trzymasz nadal czy redukcja do 0 ? . Ja sprzedałem 2/3 nie widzę narazie powodu do wzrostu kursu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zszedłem w zeszłym roku do 0 po tym, jak zanegowali wybicie na 6 zł.

      Usuń
  4. Dedek czy GREENX metals też kupujesz? Jakby nie patrzeć branża surowców lekko spekulacyjna:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, kupuję tylko to, co ma fundamentalny margines bezpieczeństwa.

      Usuń
  5. Cześć. Mam pytanie laika, jeśli chodzi o kontrakty. Jeśli np. oczekuję, że na koniec roku kursy banków będą niżej niż obecnie, to czy najlepszym rozwiązaniem i najtańszym, będzie po prostu wzięcie kontraktu na grudzień, np. FPKOZ24, czy brać jednak ten najbliższy jeśli chodzi o wygasanie (czerwiec) i rolować za każdym razem? I czy w ogóle mogę bez dodatkowych kosztów (oprócz wstępnych depozytów KDPW i DM) trzymać taki kontrakt tak długo, do grudnia na przykład? Chcę sobie jeden taki kontrakt zakupić.

    Kghm brałem za ok 115, oddałem za 144. JSW jakoś mnie nie przekonuje, tu dużo spekuły.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze zbieram kontrakty z najbliższej serii i roluję, bo na tych dalszych nie ma płynności, spread jest bardzo szeroki i jak kupujesz longa możesz się naciąć na dywidendę (jeśli nie jest jeszcze wyznaczona data).

      Usuń
    2. ok, dzięki. Czyli jak np teraz hipotetycznie wziąłbym S na FPKOM24, to aby zrolować, muszę sprzedać (czyli kupić) ten kontrakt, a następnie odkupić (czyli sprzedać) , dobrze rozumiem ? Jeśli masz zamiar trzymać dłużej niż dana seria, to kiedy rolujesz, w dzień wygasania, czy wcześniej ?

      Co sądzisz o Forte, mam pakiet kupowany poniżej 20 zł, wskaźnikowo zdaje się tanio, może najgorsze mają za sobą? Niedawno zwolnili 10 % załogi, trwa więc restrukturyzacja. Kurs od miesięcy, pomimo bardzo złych wyników, w konsoli, i zdaje się, nie chce spadać. Może takie spółki przebudzą się na koniec hossy ?

      Usuń
    3. Odkupujesz blisko wygaśnięcia i otwierasz S na kolejnej serii. I tak zapłacisz spread, ale może będzie mniejszy niż od razu. Moja taktyka nie jest najlepsza, bo na kontraktach jeśli coś zarabiam, to grosze w stosunku do długoterminowych pozycji na akcjach.

      Forte nie analizuję. Na ten moment już unikam dokładania spółek.

      Usuń
    4. Witam. Jeżeli spodziewasz się że ceny banków będą spadać to może warto rozważyć zakup np certyfikatów rc na spadki wybranych banków z dźwignią np. x 3 Ja czasem z nich korzystam. Są wg mnie bardziej flexible niż kontrakty ale nie jestem tu znawcą. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
    5. Certy są shitowe, przerabiałem to, i tylko na krótki termin. pozdro

      Usuń
    6. Witam. Przy certach jak i przy kontraktach mamy do czynienia z zakladem. Podstawą jest mieć rację i wejść oraz wyjść w odpowiednim czasie. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
  6. Witam. Jeżeli chodzi o Bogdankę to pozycję buduję tutaj ze względu na niską wycenę, dużą ilość gotówki w firmie oraz prawdopodobną dywidendę z rekordowego zysku za rok 2023. Gdyby firma przeznaczyła 50% na dywidendę to wyniosłaby ona ponad 10 zł czyli ponad 30% do obecnej ceny w przypadku wypłaty w wysokości 30% to i tak ponad 6 zł i bardziej spodziewam się tej opcji. Jednak dywidenda w wysokości prawie 20% też robi wrażenie. Wydaje mi się także że wypłata jest tutaj więcej prawdopodobna niż w przypadku JSW . Ponadto wyniki pierwszego kwartału nie są złe a ceny węgla energetycznego cały czas utrzymują się ponad 100 usd z możliwością zwyżki w fazie surowcowej. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję kupić LWB i JSW po 26, ale to tylko techniczna elegancja. Dla JSW dołek czasowy wychodzi mi w lipcu. Wciąż brakuje jakiegoś newsa uzasadniającego niskie wyceny - może po prostu ogłoszenie wyników?

      Usuń
  7. Witam. Być może wystarczy informacja o braku dywidendy lub o sporze ze związkami zawodowymi z powodu braku akceptacji wniosku o 17 pensję. Ps jeżeli na kogoś można liczyć w JSW to na pewno na związki zawodowe, nawet w największym kryzysie upomną się o podwyżki lub premie. 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, nie będzie dywidendy, plus może jakiś nowy podatek i już jest motyw.

      Usuń
  8. Cześć dedek, jako człowiek z branży co myślisz o Cdr może najgorsze ma już za sobą? Na Twitterze @hedgefundowiec szaleje teraz z Cyfrowym czy podzielasz jego opinie? Fakt że Bdm wydał reko na 13 z hakiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim przypadku bycie w branży działa na niekorzyść, bo brak mi perspektywy :) Gamingu nie kupuję w tej fazie, prędzej będę szukał okazji do shortów, kiedy szeroki rynek wejdzie w cykliczną bessę. Nawet postawiłem prognozę, że Playway będzie po 160-180 zł, kiedy papier chodził po 350.

      Z kolei Cyfrowy powinien odbić, mam tu cały czas pozycję, ale niedużą, bo nie jest to spółka fundamentalna, na której mógłbym liczyć na cokolwiek więcej, niż odbicie do jakiegoś zniesienia.

      W tej fazie rynku nie myślę już o ataku, tylko zabezpieczeniu tego, co zdobyłem w hossie od 2022 i utworzeniu przyczółków na tym, co może dobrze perforować w późnym etapie hossy i wczesnej bessie.

      Usuń
  9. Dzięki za opinie i gratuluje energetyki ja się nie odważyłem ale raczej traktujesz to jako zagranie spekulacyjnie pod końcówkę hossy i Kghm też? Rozumiem że pozycji nie zwiększasz i nie kupujesz innych firm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czaję się na huty i JSW. Liczę, że bessa będzie podobna do poprzedniej, czyli głównie rotacja między branżami - jedne będą budować szczyty, inne dołki i jak się dobrze przeskoczy, to cały czas będziemy na wznoszącej. Na razie wybił mi z tych spółek KGHM i Cognor, więc na nich skoncentrowałem pozycję, ale ten drugi okazał się fałszywym wybiciem i musiałem uciekać. Natomiast KGH idzie dobrze. Na COG pewnie wrócę, ale na spokojnie - niech potwierdzi siłę.

      Poza tym odebrałem po 30 OTS, ale tutaj raczej zakładam konsolidację 30-50, choć mam też kanał wzrostowy z zasięgiem przynajmniej 60-65 zł. Chcę mieć tę spółkę, bo transport morski szybko rośnie w Polsce, a to jedyna sensowna spółka z branży.

      Usuń
    2. Plus oczywiście Kino Polska, które całkowicie zanegowało wybicie trendu spadkowego, ale przy tych fundamentach nie byłem w stanie tego sprzedać i jeszcze uśredniłem jak spadło. Ale to co uśredniłem oddam w okolicy 15 jeśli dojdzie, bo jednak nie ma tu ochoty na trend wzrostowy. Więc zostanie żelazny pakiet długoterminowy i będę grał w konsoli 13-17.

      Usuń
  10. Witam Dedek dokupujesz złoto i srebro jeszcze? Ja dzisiaj dokupiłem. Ale ja mam małą pozycję okolo 5% portfela. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Seba. Złoto sprzedałem, ale buduję pozycję w spółkach surowcowych/kruszcowych. Spodziewam się odreagowania na złocie i srebrze po wzrostach, ale spółki powinny korzystać z wyższych cen i mogą zachować się lepiej (re-akumulacja). To tylko moje spekulacje.

      Usuń
  11. Zakładasz ze Kghm pójdzie śladami finansowych na nowe ATH? A co tam z Orlenem strasznie zamula w tej hossie widzisz dla niego też jakiś rajd. Ja osobiście trzymam się mocy czyli Xtb i PKO, Budimex już chyba po korekcie. Czarnym koniem też jest Rainbow ale tego mam mało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KGHM dał sygnał, więc kupiłem. 225 mógłby zrobić.
      PKN ciężko powiedzieć. Nie chce wybić póki co. Ale energia jest wrażliwa na makro, a obawiam się, że kacapy jeszcze coś grubego odwalą. Będzie wystrzał na ropie i w konsekwencji recesja. To jeden ze scenariuszy.

      Usuń
  12. Moja uwagę zwrócił Torpol mocny rajd na ATH obecnie mocna korekta pewnie na wyczyszczenie(jak kiedyś z XTB?) , masz jakieś zdanie o tej firmie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie patrzyłem. Technicznie dałbym mu miejsce na 24, może nawet 20 i przyjrzał się w przyszłym roku. W tej fazie rynku jestem już bardzo sceptyczny do spółek, które mocno urosły i silnie się korygują. Wolę stracić okazję, niż kapitał.

      Usuń
  13. Witam. Dedek co myślisz o bankach czyżby Wig banki był pierwszą jaskółka bessy czy raczej to tylko rotacja kapitału do aktywów które będą lepiej zarabiać. Dla mnie był to sygnał do sprzedaży części bhw. Wczoraj zamknąłem też cda. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko coś prognozować w tej fazie. Ja przyjąłem taktykę rotacji: sprzedaję drogie, co długo rosło i kupuję tanie (ale fundamentalne), które spadło do poziomów jak z dołków bessy. Czas pokaże czy to było dobre podejście. Do wyborów w USA będę szukał okazji także w aktywach defensywnych, bo myślę, że będzie recesja.

      Usuń
    2. Sprzedałeś BHW przed dywidendami za 2023, 2024 i 2025?

      Usuń
  14. Sprzedałem 1/4 pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam. Dudek zerkniesz na skh. Spółka pełna gotówki (z samych odsetek powinni sporo zarabiać,) mocno pezeceniona, napływy do funduszy od jakiegoś roku rosną, hossa na GPW więc o wyniki nie powinno byc trudno, rosną też pozostałe spólki z segmentu szczegolnie querkus. Jeżeli pokażą turaj w końcu zysk to może wskoczyć na wyższy poziom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałem pozycję na qrs+ipe+ali+skh, ale poszła z marcu. Zamierzam wrócić po niższych cenach, jeśli będzie bessa cykliczna.

      Usuń
  16. Mam pytanie, planujesz reedycję twojej książki w formie papierowej ? Chciałbym kupić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzisiaj Torpol wyjechał z oczekiwaną dywidenda, dedek mówisz że przenosisz się do defensywnych to jak w tym kontekście widzisz dywidend owa Rokite, byłem parę razy na dniu inwestora w Brzegu blisko mam z Wrocka pierwszy raz to zaraz po wejściu na gpw, posiadałem ich obligi na 10%,poznalem wice prezesa który kiedyś był maklerem w Banku Handlowym za starych dobrych czasów i nie mogę zapomnieć jak do nas powiedział przy szampanie :kupujcie chłopaki byle nie za późno :) no i miał rację oczywiście nie skorzystałem z tej rady... Ale pamiętam że po tym spotkaniu byłem pewny że z takim wiceprezesem firma będzie dobrze się rozwijać. Mogę jeszcze powiedzieć że jest to wyluzowany gość o wysokich kompetencjach i nie zadziera nosa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PCR i Kety to 2 spółki z 1 ligi, których niestety nie kupiłem, bo ciągle wydawały się drogie. Później tylko rosły. I tyle mogę powiedzieć :)

      Usuń
  18. Witam. Rokita to super spółka ja też się na nią czaję do emerytalnego, jednak obecnie dość godziwie wyceniona, wydaje mi się też, że to spółka cykliczna więc ja będę ją chciał kupić w okresie bessy. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Pzu ogłosiło plany dywidendowe. Ciekawe czy jutro ruszy na północ...? . Dzisiaj to już faktycznie widać, że hossa na gpw się rozkręca. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  20. Kino polska rekomenduje dywidendę a kurs spada ponad 5%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od razu zrobili odcięcie :) A na poważnie, kurs tej spółki wygląda jak EKG, pozostaje liczyć, że odbije za jakiś czas i zredukować, bo sygnał zmiany trendu na wzrostowy został zanegowany. Tylko fundamenty bronią kursu w długim terminie, bo w krótkim wszystkiego trzeba się spodziewać. Spółka najwyraźniej będzie dojną krowa dla Canal Plus, dla reszty pozostają ochłapy.

      Usuń
    2. a co sadzisz o CPSie technicznie widac bardzo ciekawy ruch

      Usuń
    3. Mam niewielką pozycję, zszedłem przy 13 z 1/3. Cel dla reszty 15.50.

      Usuń
    4. No to sytuacja na KPL odwróciła się o 180 stopni. Wczorajszy zjazd mógł być próbą czyszczenia stopów albo spekulacją pod gorsze wyniki (które ostatecznie okazały się 39% lepsze r/r).

      Usuń
  21. Dedek a jak oceniasz sytuację z dywidenda na Dębicy? Dalej trzymasz energetyk? Fajnie by było jakby np. Tauron wskoczył na ATH myślisz że jest to realne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam zdania co do Dębicy, a energetykami swinguję, więc już poszły (chyba, bo nie sprawdzałem wszystkich kont, może została gdzieś Energa, która nie wybiła jeszcze).

      Usuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca