sobota, 4 listopada 2023

Polski Berkshire

 Jednym z odkryć tego roku jest kanał na YouTube prowadzony przez Grupę Kapitałową Immobile:

https://www.youtube.com/@GK_IMMOBILE

Spółki GKI śledziłem już wcześniej, bo podoba mi się ich podejście do akcjonariuszy. Mało jest spółek na polskim rynku, które traktują mniejszościowych udziałowców jak partnerów w budowaniu biznesu.

Szanuję również za model rozwoju. Konsekwentnie rozwijają marki własne i dobierają kolejne do portfolio. Są to przede wszystkim małe polskie firmy, którym GKI nadaje bardziej korporacyjny model. Kiedy odwiedzam rodzinną Bydgoszcz obserwuję efekty lokalnego inwestowania. To jest właśnie to, czego brakuje w Polsce: zachodnie korporacje dobrze płacą, pracownicy mają fajny socjal i mogą sobie kupić domy. Ale realny kapitał wraca na zachód. W efekcie Polska jest dość bogatym państwem (PKB na mieszkańca) biedaków (posiadane bogactwo):


Przeciętny Polak ma niewielki majątek, nieporównywalnie niższy od mieszkańca zachodu. Widać to szczególnie dramatycznie w średnim majątku, który zawyżają państwa ze skoncentrowanym kapitałem. Średnia światowa to 84.7 tys. USD na osobę, czyli włączając miliardy ludzi żyjących w glinianych chatkach, podczas gdy w Polsce to tylko 52.7 tys. USD/osoba. Mediana jest jeszcze gorsza, nieznacznie wyprzedzają nas nawet Rumuni, a podobno biedni Grecy są od nas dwa razy bogatsi.

To polskie spółki, takie jak te z Grupy Immobile budują realne bogactwo narodu. Ich zyski zostają w kraju, są reinwestowane w kolejne przedsięwzięcia.

Na GPW z grupy mamy notowane: GKI, PJP Makrum i Atrem. PJP (dawniej Projprzem) i Atrem zostały przejęte przez GKI, pamiętam że były jakieś tarcia, ale patrząc na późniejszy rozwój spółek raczej wyszło im to na dobre. Obie spółki miałem zresztą w czasach innych właścicieli i na PJP zyskałem, na ATR popłynąłem. Wtedy miałem wiele podobnych spółek i po doświadczeniach postanowiłem nie angażować się spółki typu "value trap".

Jednak teraz gdy są w GKI, patrzę na nie inaczej. Immobile dobiera kolejne marki, nie przepłacają, nie lewarują się nadmiernie i szukają synergii. Powstaje rodzaj konglomeratu, któremu życzę, żeby stał się polskim Berkshire Hathaway, a Bydgoszcz polską Omahą :)

Zbudowałem niewielką pozycję na wszystkich 3 spółkach. Może trochę z sentymentu do rodzinnego miasta, choć wyniki historyczne PJP wyglądają OK, ATR ma skorzystać na inwestycjach w energetykę, GKI rozwija sieć hoteli Focus i punkty detaliczne w mniejszych miastach, do których kierują ofertę odzieżową, ostatnio przejęli nawet jedynego polskiego producenta zegarków. Widać tutaj pomysł na biznes i konsekwencję w realizacji strategii. Polecam posłuchać kilka dyskusji na kanale, sporo ciekawych wniosków można wyciągnąć. W 2023 wyniki są słabsze, ale też mamy dołek koniunktury. Na spółkach nie ma też płynności, więc całość (GKI + PJP + ATR) to tylko ok. 1.3% portfela.

Podoba mi się technika GKI - wybity trend spadkowy i budowa trójkąta. Liczę na wybicie górą i test fibo38.2 na 3.69 oraz szczytów poprzedniej hossy. Po konsolidacji widziałbym dalszy ruch ku 4.60:


Jeszcze lepiej wygląda pozostający w trendzie wzrostowym Atrem. Spółka wygrywa kolejne kontrakty i wg słów prowadzących kanał ma pokazać wyniki w IV kwartale. Niestety zapomniałem już co i kiedy robią, bo z powodu zbyt małej pozycji nie skupiłem się. Bardziej pilnuję spółek, na których mam skoncentrowane pozycje. Tutaj po prostu utrzymuję pozycję na zasadzie zakładu z dodatnią wartością oczekiwaną.


Ostatnia spółka, PJP, na razie zmaga się z linią trendu spadkowego, więc pozycję na niej mam najmniejszą.


I to tyle. Zdecydowanie nie traktujcie mojego wpisu jako rekomendacji. 60% portfela mam w 7 spółkach, pozostałe 40% to już różne miksy od 0.13% do 1.5% portfela, i wynik na pojedynczej pozycji jest nieistotny, dopóki statystyka jest po mojej stronie. Uważam jednak, że z racji unikatowego podejścia do akcjonariuszy (inwestorski kanał YT) i budowanej dla kraju wartości, Grupa Immobile zasługuje na naszą uwagę.


17 komentarzy:

  1. Witam. Porównanie może na wyrost, ale fakt faktem, że czego się nie dotkną to zamienia się w złoto. Bardzo dobrze potrafią zarządzać i restrukturyzować firmy w których przejmują pakiet kontrolny. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. https://www.technikaichimoku.pl/2023/11/wig20-przeglad-wykresu-i-ujawnienie-swojego-ruchu/
    On też gra na lewarach jak dedek, spodziewasz się jakieś korekty na rynku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważ, że zagrał na lewarze long, ale nie odwrócił się na short, tylko wziął zysk i obserwuje na bezpiecznej pozycji. Może będzie korekta, może nie. Nadrzędny trend jest wzrostowy. Ja też pozamykałem spekulacyjne longi, a teraz czekam na sygnały kupna - na wsparciach lub wybiciach.

      Usuń
    2. Jaki obecnie % twojego portfela to gotówka? hd

      Usuń
    3. Pokazuje screeny które są nic nie warte, brak wielkości pozycji. Może tam być 100zł. Śledzę też tą stronę, nigdy nie wrzucał screenów, przypuszczam że jednodniowe szkolonka po 7k słabo się sprzedają. Gość zarabia na pisaniu książeczek dla dzieci i szkoleniach. Spróbuj napisać w komentarzach słowo krytki, post od razu będzie usunięty.Ogólnie nieciekawa postać. Marketingowiec

      Usuń
    4. @hd - obecnie ok. 15%. Widząc jak sypie się ATC Cargo i Maersk lekko spanikowałem i zamknąłem pozycję na OTS. To było jedno z najlepszych zagrań (14->51 + dywidenda 6.4 zł). Biję się z myślami co dalej - czy wracać na pozycję, czy zapomnieć. Rozwój polskich portów i przeładunków to praktycznie pewniak.

      @Anonimowy - czemu nieciekawa? Od lat go śledzę i miewa błyskotliwe wrzutki. Ze szkoleń nie korzystam i osobiście nie wziąłbym pieniędzy od nowicjuszy, bo uważam, że niezależnie od szkoleń i tak 90% będzie dawcami kapitału. Po prostu psychika ludzka tak działa, że możesz dać prawdę na talerzu, a człowiek i tak podświadomie nie uwierzy, będzie myślał, że "może to i na innych działa, ale mi się uda...". Jak dla mnie on i tak jest o wiele bardziej szczery niż Longterm, który wprost stosuje triki szkoleniowe rodem z MLM do naciągania leszczyny.

      Usuń
    5. Idąc tym tropem to dojdziemu zaraz do Tradera21 zawsze fascynowało mnie gdzie on znajduje takich leszczy na jego kursy portfele i książki. Kolega anonimowy ma rację gość Ichimoku nie przepuszcza komentarzy i ogólnie tam panuje klimat sekty same komentarze uwielbienia i gratulacji od lat to obserwuje i nigdy bym tam nie poszedł. Nie twierdzę że się nie dorobił i że nie ma swojego warsztatu natomiast jak już ktoś coś sprzedaje to mam czerwoną lampkę.

      Usuń
    6. @Anonimowy - idąc tym tropem to i gospodarz jest nieciekawą postacią, bo książki pisze i sprzedaje :). Marka od ichimoku miałem okazję poznać i jest to doświadczony inwestor z wyrobioną metodologią. Co do szkoleń, to kwota 7k dla kogoś obecnego na giełdzie nie powinna być wygórowaną kwotą IMHO. Wybrałem się, bo ciekaw byłem tej 'tajemnej' wiedzy. Tajemnej nie było.

      Generalnie nie rozumiem tych dziwnych zarzutów do blogopiśców. Prezentują swoją wiedzę i dzielą się przemyśleniami. Decyzja o jakiejkolwiek inwestycji powinna być podjęta samodzielnie, ale rozumiem, że przy niepowodzeniu łatwiej jest winę zrzucić na kogoś.
      Malkontenctwo i roszczeniowość zniechęci nawet Dedka. W końcu przestanie pisać o tym co wybrał do portfela. Raz tylko zasugerowałem się jego typem - ATT - ale z bardzo dużego zysku oddałem 98%, bo uwierzyłem w długoterminową strategię tego czempiona.
      Dedek, oddawaj moje 300 baniek!
      Utracjusz

      Usuń
    7. Nie mogę, już je przepiliśmy z Sasinem :)

      Usuń
  3. https://stooq.pl/n/?f=1580955&c=0&p=4+22
    AZOTY cieńko, ale Dino nie zawodzi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy w przypadku Azotów oprócz złej passy nie chodzi też o wyeliminowanie Ruskich z akcjonariatu poprzez "wspomagające" udupienie kursu. Generalnie jedno drugie jakby wzmacnia?

      PS Wie ktoś może czemu CPS tak wali w dół i C/WK=0.5 bo ja nie widzę podstaw ...

      Usuń
    2. Też od dłuzszego czasu mi to tak wygląda, że sytuacja Azotów będzie fatalna, dopóki będzie Kantor w akcjonariacie.

      CPS podobno grane jest pod wypadnięcie z MSCI Poland. Dla mnie ok, chcę tu zbudować pozycję w okolicy 11.30. Przy okazji zakręcę kilka kółek 11.xx-13.

      Usuń
  4. cyfrowy niestety tez cienko ale wyjscie z wig20 akurat w dluzszym terminie uwazam za dobry prognostyk patrzac historycznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdzieś wyczytałem e Buffet mówi że jak nie będziesz zarabiał nawet w nocy to będziesz pracował do końca życia i tu mi Orlen i inne stacje paliwowe wskoczyły do głowy :) a Ty dedek co o tym myślisz?

    OdpowiedzUsuń
  6. Podoba mi się Orlen, bardzo. Mam już sporą pozycję, ale zastanawiam się nad skeszowaniem pozycji na których jest zysk i doważeniem orła. I nie ma tu ryzyka delistnningu w przeciwieństwie do CPS. Jak widzisz cenę ropy, kurs w górę dałby Orlenowi dodatkowy impuls? hd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na PKN miesięcznym rysuje się wielki ORGR, ale to jest miesięczny, więc równie dobrze może odpalić teraz, albo za rok. Fundamenty nie grają roli, bo to spółka sp, więc impuls może być polityczny.

      Usuń
  7. Majątek jest generalnie silnie skoncentrowany. W Niemczech 1% ludności na 1/3 majątku, kolejne 9% kolejną 1/3 a kolejne 40% ostatnią 1/3. Połowa nie ma nic. Mówienie o średniej jest tu pozbawione sensu. Warto też wspomnieć, że polski PKB bardzo szybko rośnie, więc Polska ma niski poziom zakumulowanego majątku do PKB.

    Najserdeczniejsze Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca