wtorek, 24 kwietnia 2018

Czekanie

Szeroki rynek spada:

Dla trzymających akcje dobra wiadomość jest taka, że według poprzednich analogii największe spadki powinniśmy mieć już za sobą. Dla nie posiadających akcji dobra wiadomość jest taka, że będzie można je kupić taniej. Kiedy? Jeśli analogie zagrają, jest szansa na dołek na szerokim rynku za 4-7 miesięcy. Ale pewnie tak długo nie wyczekam - dobre spółki odbiją szybciej, może niektóre już ustanowiły dno i ruszają do nowej hossy?

WIG_POLAND_MARKET_VALUE / WIG_POLAND_BOOK_VALUE :


Wykres jaki jest każdy widzi. Przed 2007 1.25 byłoby tanio, od 2008 bessy przyzwyczaiły nas do wartości 20% niższych.

23 komentarze:

  1. Dedek a jak widzisz lata 19-20 coś ala hossa w Polsce i jak na to USA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co na to USA, ale na razie planuję mieć w 2019 portfel na hossę w Polsce.

      Dzisiaj wracam na energetyki, pierwsze pakiety PGE, TPE, ENA i ENG zatankowane.

      Usuń
    2. W ciągu kilku ostatnich dni Ideabank podnosił stopy na lokatach miesięcznych. Teraz jest 3,5%. Ciekawe na co im pieniądze. Może też tankują?

      Usuń
    3. Mój typ jest taki, że idea ma odpływ klientow których pożenili z obligacjami getbacku.

      Usuń
    4. Ja już się nauczyłem, żeby od spółek Czarneckiego trzymać się z daleka :] Są zawsze krok przed regulatorem, teraz wychodzi sprawa naganiania ulicy na obligacje Getbacka. Chodzą też słuchy, że banki LC czyściły swoje bilanse sprzedając po zawyżonych cenach toksyczne długi do GBK..

      Usuń
    5. To akurat, że banki Czarneckiego czyściły swoje bilanse sprzedając toksyczne długi, to bardzo dobra informacja dla tych banków, zwłaszcza dla Getin Noble. Kruk nie chciał kupić to Gbk kupił oferując wyższą cenę, która de facto dla Czarneckiego jest dobrym interesem. Dodatkowo w piątek Idea Bank odbił o 26% po ostatnich spadkach na wieść o informacji "Należności od GetBack stanowią 0,06 proc. (14,3 mln zł) sumy bilansowej Grupy Idea Banku wynoszącej na koniec 2017 r. 24 mld zł". Pozytywnie również zareagował Getin. Całkiem więc możliwe, że w średnim terminie, może w dłuższym, Idea bank, Getin i Getin Noble dadzą bardzo dużą stopę zwrotu. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Dolar się chyba rozkręca:)

    OdpowiedzUsuń
  3. No właśnie dolar. Zastanawiam się czy nie kupić trochę dolców :) https://stooq.pl/q/?s=usdpln&c=1y&t=l&a=lg&b=0

    OdpowiedzUsuń
  4. Zastanawiam się jeszcze nad ECHO. Do 30 kwietnia mam czas. Dają dywidendę 0.5 zł na akcję czyli 9.62%.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam problem, bo moja AT wskazuje wysokie prawdopodobieństwo spadku SWIG80 na 12500. Mógłbym to olać i zacząć coś kupować, ale spółki, które mnie interesują są drogie.. Fundusze wywalają selektywnie, tj. jak jakaś spółka ma słabsze wyniki, to ścinają mocno poniżej wartości księgowej, ale jeśli spółka jest zdrowa i płaci dywidendy, to pilnują ceny nawet przy c/wk > 2. Zostaje wciąż czekanie, czekanie..

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten pierwszy wykres zastanawiający, jak już rynek wejdzie w trend czy wzrostowy czy spadkowy to jest w takiej inercji, że to trwa kwartałami (latami). I te 7 miesięcy spadków pokrywałoby się mniej więcej z ostatnią projekcją Pana Białka i końcem tego roku. Niektóre małe spółki wydają się tanie jak nigdy, biorąc pod uwagę dywidendę i P/E w stosunku do lokat czy obligacji skarbowych. Ale to chyba nie znaczy, że nie mogą zrobić się super tanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dedek,
    Nadal masz S na PZU?
    Na jakich poziomach ją zamykasz ewentualnie kupujesz PZU?
    Pozdrawiam,
    R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam już tej S-ki. Miałem crossową pozycję - long na akcjach i short na kontrakcie. Akcje poszły po 43.69, a kontrakty wczoraj 42.5x z lekką stratą - wynik na operacji 0 :] Odebrałem też wczoraj akcje PZU.

      Obawiam się sytuacji, jaka była od czerwca 2012 - wtedy WIG20 rósł do grudnia, a szeroki rynek spadał do grudnia. Ja wtedy kupowałem akcje małych spółek, a zabezpieczałem się shortami na WIG20, przez co podwójnie oberwałem. To był jedyny rok, w którym straciłem na giełdzie.

      2015/2016 przyniósł ostrą bessę na WIG20, a z SWIG80/MWIG40 obszedł się łagodnie, dlatego zakładam, że teraz jest duża szansa, że będzie odwrotnie - szeroki rynek będzie spadał aż do niskich wycen, a WIG20/WIG się konsolidował i oszukiwał trendowców. Dlatego kupuję dołki na dużych spółkach i wywalam odbicia, a na małe spółki czekam z workami na niższych poziomach.

      Usuń
  8. Ładnie dziś Tauron i Enea odbijają. Ech, liczyłem że Taurona zapakuję po 2.25 pod korek i teraz nie wiem czy realizować zysk, żeby czekać na 2.2x, czy 2.30 to było dno i trzymać dłużej. Z wykresu wygląda mi 3zł w średnim terminie..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstępny plan: gdyby WIG20 rósł w kolejnych sesjach, trzymać akcje do 2370.

      Usuń
    2. I po odbiciu na Tauron, prawdopodobnie dystrybucja w piątek była. Możliwe dalsze spadki i wybicie 2,31 dołem, a wówczas to już nie wiemy gdzie będzie dno. Ale to tylko możliwość, jak piszę. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Ja widzę mocne wsparcie na 2.25 i tam laduje spory pakiet. Nikomu nie polecam lapania spadajacego noża. Myślę, że gra na spadki prowadzona jest pod jakieś info o atomowce.

      Usuń
    4. Dlaczego akurat 2.25? Możesz rozrysować?
      A dodatkowo, jak widzisz Kghm? Miedź słaba, moim zdaniem warto wziąć S na kghm w maju, a może nawet dłużej.

      Usuń
  9. A może wywalą taurona z wig20? co wy na to ? są lepsze spółki jako kandydaci do wejscia :) ,ja zagrałem na 11 bit i dalej opcja kupuj Dino :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pozycja na energetykach zamknięta, zysk zaczął topnieć, a technika się psuć, więc wziąłem co dał rynek. Nie podoba mi się wykres WIG20USD.

    OdpowiedzUsuń
  11. A wykres USD/PLN podoba Ci się ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam zbyt dobrej trafności w analizowaniu walut. Zniesienie połowy spadku od 2017 (poziom 3.80) byłoby dobrym punktem docelowym, ale nie sądzę, żebym znalazł dobry punkt wejścia. Długoterminowo (w skali kilku lat) jestem bykiem na PLN, czyli zakładam, że 4.30 za dolara nie zostanie pokonane, a w skali kilku lat kurs powinien chodzić poniżej 3zł. Jak widzisz bardzo szeroki zakres :)

      Analizuję PLN pod kątem napływu kapitału do Polski i obecne umocnienie USD w połączeniu ze spadkami akcji byłoby technicznym stworzeniem okazji dla inwestorów zagranicznych. Zatem jakieś ekstremum paniki na PLN powinno zbiec się z ekstremum na WIG20 i wtedy mogą znowu pojawić się okazje na kilkadziesiąt procent zysku jak w 2016.

      Usuń
  12. Też na to liczę a jak będzie to zobaczymy najważniejsze bez spiny chłodny spokój na te cieplutkie dni majowe :)

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca