poniedziałek, 19 grudnia 2022

Giełda 2022 i plan 2023

 Plan na 2022 z zeszłego roku:

https://podtworca.blogspot.com/2021/12/gieda-podsumowanie-2021-i-plan-2022.html

Warto przeczytać, bo krótki.

Grałem zgodnie z tym planem i opłaciło się. Okazało się, że mój system predykcyjny nie podaje poprawnych dat, ponieważ dni wolne uwzględniane są dopiero po fakcie. W efekcie trzeba patrzeć na kształt.

Projekcja SWIG80 z zeszłego roku:


Wykonanie:


So far, so good. 

Zaskoczenia 2022:

1. Skala przeceny na WIG20: dobrze, że nie miałem na nim pozycji, bo bym popłynął. 

2. Selekcja. W poprzedniej bessie kupiłem ok. 200 spółek małymi pakietami. Kierowałem się niedowartościowaniem względem przepływów, dywidend, sytuacją techniczną etc. Choć strategia przyniosła wyniki lepsze od indeksów, nie byłem zadowolony - większość papierów zachowywała się słabo i rosła dopiero w późnej hossie.

Wchodząc w bessę w 2021 miałem pozycję skoncentrowaną w gotówce i kilku spółkach: XTB, Monnari, Azoty i Kernelu. Pierwsze dwie dały zarobić po ok. 100%, druga wyszła na niewielki zysk (30->35, choć po drodze było 55...) a ostatnia została zmasakrowana i wyszedłem ze stratą 65%. W trakcie bessy dokupowałem kolejne spółki, co można prześledzić na blogu.

Tym razem portfel wyraźnie pokonał rynek i realnie odczułem siłę procentu składanego, osiągając najwyższy w historii zysk nominalny. Trudno o lepszy dowód na stwierdzenie, że selekcja to podstawa. Ponad 10 lat zajęło mi nauczenie się mówienia "nie" zbyt wielu pomysłom inwestycyjnym.


Plan 2023


W grudniu 2021 szykując się na bessę napisałem:

"Stąd moje założenie, że największe zyski będą w szczycie hossy 2023.

I to tyle. Na koniec mogę pokusić się o hasło: 2023 WIG 100000!"


Niektórzy złapią się za głowę: recesja dopiero przed nami, a gość już w 2021 pisze o rekordach hossy 2023.
W analizach z października i listopada jest założenie, że wykreśliliśmy dołek bessy. Dopóki rynek go nie zaneguje, gram pod scenariusz hossy.

Posłużę się kilkoma wykresami z serwisu Makrosfera.net 

1. Na początek klasyczne c/z i c/wk na tle SWIG80:



Komentuje się samo.

2. Wykres pokazujący procent spółek z wysoką dywidendą na tle SWIG80 bardzo mi się podoba, bo pokazuje, że nie tylko jesteśmy już za dołkiem, ale i mogliśmy minąć wtórny dołek z tzw. "podwójnego dna", które martwiło mnie w listopadzie:

Gwoli wyjaśnienia: krach luty-marzec 2020 traktuję jako czarnego łabędzia, za dno bessy cyklicznej uznaję grudzień 2018 a za wtórne dno listopad 2019.

3. SWIG80, New Highs i % spółek będących perełkami na GPW:


Wymowa tej analizy jest niestety odwrotna: jesteśmy właśnie w centrum lokalnego szczytu, przed re-testem dna / silną korektą.

Konsensus analityczny zakłada właśnie podwójne dno: katalizatorem spadków powinno być recesyjne uderzenie słabych wyników.

Nie mogę sobie jednak pozwolić na sprzedanie moich spółek, ponieważ w grze jest także scenariusz z 2009 - płytka korekta w czerwcu i potem druga fala hossy, po której szeroki rynek praktycznie skończył już większe wzrosty do szczytu z 2011:

Za ostatnie 13 lat mamy zatem 1 scenariusz "bull now" i 3 scenariusze ubijania dna (akumulacji). 

Ubijanie dna: najlepsze spółki i tematy są w hossie, pozostałe idą w bok, albo przebijają dołki. Indeks SWIG80 rośnie jakieś symboliczne 10-20%, a potem rusza hossa szeroką ławą i wszystko daje zarobić.

Dobrze widać to na NCINDEX:




Wydaje się, że moje 100 tys. na WIG mogę przełożyć na połowę 2024.

Niemniej tanio kupionych akcji już nie oddam!

Nie mogę sobie pozwolić na pozostanie bez akcji w przypadku scenariusza 2009, nawet jeśli wszystkie znaki na niebie wskazują na recesję. Dobra selekcja pozwala zarobić w tej fazie podobnie jak w szerokiej hossie - tych kilku miesiącach raz na 3-4 lata, w których lepiej mieć śmieciuchy z NC niż porządne spółki.


40 komentarzy:

  1. wywiad z Czeskim dyrktorem XTB o planach grupy. Ciekawe, że tak dziwnie takie infa wychodzą, a nie od najwyższch włodarzy
    https://www.fxstreet.cz/xtbcr-rozhovor-s-obchodnim-reditelem-xtb-o-trendech-padu-ftx-i-frakcnich-akciich.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Dedek jaki udział procentowy w twoim portfelu ma XTB? Pamiętasz może z jakiego poziomu 3..byla zwała w 2021na xtb?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie ok. 20%, ale przy 29 zamieniłem 1/4 pozycji na kilka spółek. Drugiego pytania nie rozumiem :)

      Usuń
    2. Możesz zdradzić co ci wpadło nowego do portfela?

      Usuń
    3. W trakcie roku otwierałem pozycje na Sanoku, Unimocie, Mirbudzie, Wieltonie, Toya, ATC Cargo i OTS Logistic.

      Usuń
  3. Witam. Ja ten rok zaliczam pod wzgledem inwestycyjnym do zerowych. Udało mi się nie stracić na portfelu, a to już całkiem dobrze rokuje na przyszłość. Powolutku buduję pozycje pod odbicie mam obecnie około 80% w akcjach i obligacjach. Pozostałą część trzymam w gotówce. Pod ewentualną mocniejszą korektę. Nie wiem co przyniesie Nowy Rok ale życzę wszystkim dużo zdrowia, szczęścia i udanych inwestycji. Pozrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki był mój pierwotny cel na ten rok: dowieźć wyniki z 2020/2021. Ważniejsze było zbudowanie portfela w bessie pod hossę, a że przy okazji udało się wyjść na przyzwoity plus, to miły bonus. Także jedziemy na tym samym wózku i wspieramy się ;)

      Usuń
  4. Witam. Podrzucam nową spółke do portfela IMS. Firma podoba mi się ponieważ ma pewny i ambitny zarząd, płaci dywidendy, działa w modelu abonamentowym, w okresie pandemi przejęła konkurencję i w ciągu ostatnich dwóch lat zwiększyła o około 50 % bazę klientów, rozwija bardzo ciekawy projekt closer music (buduję swoje bazy utworów muzycznych do wykorzystania w swoich punktach i innych odplatnie). Tikerem mogą być właśnie przychody z tego projektu. Ja już jestem na pokładzie. Ponadto dokupuje wielton pod informacje z gus o zamówieniach na przyczepy mocne wzrosty w ostatnich miesiącach. Ponadto dokupuje relpol bo insajderzy kupują mocno. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam przeczucie graniczące z pewnością że jednak jednak oszołomy
    w tzw zjednoczonej prawicy się dogadają i pójdą na ustępstwa wobec
    uni i jednak będzie kasa z KPO . W związku tym mam pytanie do Ciebie Dedek i innych to czytających jakie spółki mogą na tym zyskać najwięcej ? Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie gram pod te spekulacje, ale raczej budowlanka - z niej postawiłem na Mirbuda.

      Usuń
  6. Cześć dedek, a co sądzisz o Tauronie widzisz tam jakiś potencjał :)? Oczywiście gratuluję Xtb i Azotów fajnie że jesteś tak wytrwały w swoich założeniach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam już dość państwowych śmieciuchów ;) Poszedłem za Twoją radą i teraz kupuję siłę. Dino już za drogie, ale takie Delko rozwija się zdrowo. Unimot, Ailleron, Mirbud, OTS, ATA - w ciągu roku dobrałem i na razie dobrze płacą.

      Usuń
  7. To mam dla Ciebie zagadkę co łączyło Dino, Lpp, Kruka od windykacji czy Xtb, między innymi to był powód dla którego kupowałem Dino niedługo po debiucie :) spodziewając się że akcje dadzą ładnie zarobić w dłuższym terminie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spółki ze stajni Enterprise Investors? W takim razie może powinienem dobrać Ailleron? :)

      Usuń
  8. Dokładnie, jeszcze tylko Xtb nie ma w wig20 :) pewnie co się odwlecze to nie uciecze:). Nie przyglądałem się jemu może warto dobrać, dobrze jak pokażą się większe obroty i historyczne maxy oraz wyniki...

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam. A co to takie Panie na rynkach się panoszy? Hossa Panie hossssa. No może to i hossa a może tylko podbitka ale tak czy owak xtb zarobi. Pytanie tylko ile? Jak myślicie przebijemy 1000000000?

    OdpowiedzUsuń
  10. Widać że jakiś troszkę większy kapitał jak na nasze bajoro chce podnieść kursy, dzisiaj atak na ING bank, może być parę mscy wzrostów zwłaszcza że anale spodziewają się hossy w 2 połowie roku:) co o tym sądzisz dedek?
    https://www.parkiet.com/analizy-rynkowe/art37695241-prognozy-analitykow-co-przyniesie-gieldzie-2023-rok

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozpiętość prognoz dla WIG od 54 do 70 tys. Ostrożnie - to dobrze, jest szansa na moje 100 tysi ;) W grudniu 2021 liczyłem, że już w 2023, ale bessa 2022 była głębsza niż zakładałem, więc przesunąłem cel na 2024, choć i w tym roku 100k by mnie nie zaskoczyło.

      Usuń
  11. Dedek tak sobie popatrzyłem na wykres Polsatu i zastanawiam się ze każdy kto chciał sprzedać to raczej już to zrobił?

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam. Panowie mam wrażenie, że to wszystko dzieje się za szybko. Dzisiaj ogarnął mnie jakiś strach i zredukowałem trochę pozycji zwiększając pozycję gotówkową o 10 %. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  13. Dedek czy widzisz w Ciechu podobny potencjał wzrostowy do azotow i zap ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko ocenić. Mam na ciechu pozycję porównywalną z zap.

      Usuń
  14. Ludzie idą po rozum tylko jak są przyciśnięci - widzimy w Niemczech powrót do atomu i węgla a w Szwecji do atomu ... Proszę obserwować temat :-)

    "Szwecja stawia na energetykę jądrową. Rząd zniesie ograniczenia prawne"
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Szwecja-stawia-na-energetyke-jadrowa-Rzad-zniesie-ograniczenia-prawne-8470236.html

    "Niemiecka korporacja chce wyburzyć wioskę i wydobywać tam węgiel. Starcia policji i aktywistów"
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Niemiecka-korporacja-chce-wyburzyc-wioske-i-wydobywac-tam-wegiel-Starcia-policji-i-aktywistow-8470212.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Ma ktoś pomysł skąd taki rajd na indeksach kto tak pompuje WIG20 non stop miliard blisko 2 miliardy obroty jak szaleje inflacja wojna jak widzimy na Ukrainie będzie długotrwała a nie wiadomo czy jeszcze nie nastąpią jakieś dodatkowe ataki
    wszystko drożeje atomu długo jeszcze nie będzie
    pieniądze z kpo nie wiadomo czy dostaniemy
    Waluta mocno osłabiona w stosunku do głównych graczy

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że wyzwalaczem jest wojna na Ukrainie tak jak wcześniej dołowała to duza część tych wszystkich środków z pomocy USA i EU wyląduje u nas. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  17. Hossa bez Kghmu? Dedek nie nabyłeś Kghm skoro obstawiasz wzrosty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety, uciekł :) Czekałem na 76-77, zabrakło kilku zł.

      Usuń
    2. Podobno jest takie niepisane prawo na Kghm "kupuj dlugoterminowo
      Poniżej 100 a sprzedawaj powyżej 100" :)

      Usuń
    3. To podobnie, jak z JSW, tylko, że tam: kupuj po 10 sprzedawaj za 100 ;-)

      Usuń
  18. https://stooq.pl/mol/?id=30860
    Uwaga na zbytni sentyment do EM
    "[...] Otóż historycznie tak wielkie napływy kapitału do EM czasem poprzedzały katastrofę, co dobrze oddają podesłane grafiki."

    Sam już nie wiem co myśleć. Niby wszystko rośnie ale chyba zbyt hurraoptymistycznie ... ? Uwierzyłbym w te nawet nietypowe wzrosty w obliczu recesji gdyby nie było wojny. Ale z wojną u boku i brakiem "jakiegoś większego kryzysu" to te wzrosty są podejrzane. Jak cała giełda zresztą ;-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę że w interesie usa jest spowodowanie mocniejszego kryzysu na surowcach celem wywołania bankructwa rosji. Zobaczcie jak trzymany jest gaz czy ropa.

    OdpowiedzUsuń
  20. Odnośnie wpisu o napływach kapitału to zdarzały się ostre spadki jak pokazuje grafika ale czy będzie tak teraz ? może coś w tym być ale jestem sceptycznie nastawiony do ostrej korekty . W przypadku ostrego zjazdu najbardziej ucierpi wig20, dobre mniejsze spółki przechowają wartość . Odnośnie drugiego wpisu to też mam takie wrażenie że Usa będzie grać na bankructwo Rosji i to jest logiczne postępowanie gdy się już tak mocno zaangażowali w wojnę.
    Pytanie jest czy są jeszcze tak mocni ? zobaczymy...
    Wiadomość z ostatniej chwili :
    https://stooq.com/mol/?id=30873 czyli znów rząd zamierza kupować głosy i dodatkowo sztucznie podtrzymywać spadki cen na nieruchomościach . Wystarczyła tylko zapowiedz kredytu na 2% dla młodych a deweloperzy wolą poczekać parę miesięcy niż sprzedawać z rabatami . Tomek

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam. Ja powoli dokupuję chemię zap który najbardziej zyska na spadku cen gazu i węgla a także azoty. To mogą być spółki nowej hossy. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Chemia wydaje się być dobrą inwestycją na przyszłość .Wczoraj sprzedałem allegro dokupiłem Zap .Tomek

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam. Martwi mnie fakt, że nasz kraj coraz bardziej przesuwa się w kierunku pseudodemokracji gdzie służby są uwikłane w korupcję i mafijne układy w najwyższych władzach. Nie wpuszczenie kontroli NIK do pkn świadczy wymownie w jakim stanie jest Państwo i dokąd zmierza. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Mnie też to martwi , skala rożnych łagodnie mówiąc nieprawidłowości
    musi być ogromna jak nigdy od 1989 dlatego muszą utrzymać władze za wszelką cenę aby pozostać bezkarnymi na następne 4 lata . Scenariusz Grecki w sensie gospodarki jest cały czas możliwy ,
    to że mamy złotówkę zamiast euro oraz niż demograficzny może zamortyzować wzrost bezrobocia. Montownie się od nas nie wyniosą bo praca będzie jeszcze tańsza przy wysokim kursie euro czy dolara .
    Tomek

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam. Myślę, że skala manipulacji ludźmi jest ogromna. Widzę to po opiniach moich rodziców i dziadków, typowych oglądaczy TVP, Propaganda która jest prowadzona przez media naprawdę robi niesamowitą robotę. Pooglądajcie TVPIS tak dla zrozumienia o czym mówię. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam. Macie może jakieś pomysły na dobre akcje dywidendowe z USA, UK, UE, Kanady itp. Pod dywersyfikację geograficzną i walutową portfela emerytalnego. Seba.

    OdpowiedzUsuń
  27. Co do spółek zagranicznych to się nie orientuje w temacie . Co do TVPIS to propaganda w oparach absurdu . Gdyby nadal żył Bareja i próbował to sparodiować w filmie to miałby ciężko... bo jak sparodiować parodie ?
    Czy policje można bardziej ośmieszyć gdy komendant główny odpala granatnik w gabinecie ? no chyba żeby odpalił w stronę ambasady USA która jest obok komendy :)
    Mierny ale wierny czyli nietykalny . Tomek

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca