środa, 19 czerwca 2019

Trend w cieniu dramatów

Rozpoczęty w styczniu 2016 roku przepływ kapitału z rynków rozwiniętych do rynków rozwijających się trwa:

DM vs EM ETF

Emerging Markets ETF przetestował połowę wzrostów z 2017 i zbiera siły do wybicia z półtora-rocznej konsolidacji:


Także nasz rodzimy WIG pomimo skrajnie niskiego sentymentu inwestorów, w skali lat nie wygląda źle:


Wskazywałem jakiś czas temu na podobieństwo zachowania wskaźnika MACD w procesie formowania dołka bessy. Jeżeli analogia zostanie zachowania, mamy ostatni dzwonek na zakupy. A szeroki rynek cały czas umożliwia zakup mniejszych spółek na wieloletnich minimach:


Jeśli duży kapitał wykreuje hossę na dużych spółkach, następne w kolejce będą średnie, a na koniec przyjdą spektakularne wzrosty na małych. Nie namawiam nikogo do zakupów, to jest mój prywatny pogląd na rynek. Może nie dostrzegam prawdziwego dramatu w cieniu trendu, ale póki co pozostaję:



26 komentarzy:

  1. Szeroki rynek uderzył na początku czerwca w dno i nie chce spadać dalej. Szczerze nie spodziewałem się, że tak blisko ppk wciąż nie będzie wzrostów, ale tym lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ten historyczny rekord długości bessy mogliby zrobić, tak już blisko :)

      Usuń
  2. Dobrze kombinujesz Dedi!

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej dedi ja siedzę na Dino forever young :) zresztą jak wiesz od dawna,mam też Playa, nie mam niestety orange bo wszystkiego mieć nie można,dla mnie podstawa inwestycji to konkretne regularne obroty - na małych tego raczej nie ma więc still Dino forever and Play with the game :)Pozdrawiam i podkreśle że twój blog to jest dla mnie top of the top a że jestem na naszym giełdowym kurwidołku od 1995 so trust me mate :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, mi też po ostatniej fali humor dopisuje, szczególnie że na jednym koncie znalazłem usredniany i zapomniany pakiet Orange :) pozdrawiam z Bieszczad.

      Usuń
    2. Gospodarzu a co z PGN? Gazprom wybił po 5 letniej konsolidacji, a PGN nie może znaleźć dna? Obserwujesz, masz już pakiet, może usredniasz? Gaz to czyste paliwo, więc nie można w nie uderzyć tak jak rope czy węgiel? Pozatym PGN to nie tylko sieci ale też wydobycie. Ostatnio zaraportowali mega zloza na podkarpaciu. hd

      Usuń
    3. Dedi, z Gdańska w Bieszczady? Przecież to 1 dzień drogi w jedną stronę! Nie masz tam bliżej u siebie ciekawych terenów na odpoczynek?

      Usuń
    4. Impreza biegowa. Podróż też jest częścią imprezy :)

      Usuń
  4. Gospodarzu a co z PGN? Gazprom wybił po 5 letniej konsolidacji, a PGN nie może znaleźć dna? Obserwujesz, masz już pakiet, może usredniasz? Gaz to czyste paliwo, więc nie można w nie uderzyć tak jak rope czy węgiel? Pozatym PGN to nie tylko sieci ale też wydobycie. Ostatnio zaraportowali mega zloza na podkarpaciu.hd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam pakiet i będę uśredniać, jeśli mocniej spadnie.

      Usuń
  5. Dedek co trzymasz z maluchów, średniaków i dużych i w/g Ciebie ma największy potencjał?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Unikam opisywania swoich pozycji, żeby nie wprowadzić czytelników na miny. Mogę np. opisać jakąś spółkę i być przekonany o jej sukcesie, gdy nagle zachodzi negatywne zdarzenie i muszę się jej pozbyć, a tego już ktoś, kto kupił pod moją analizę nie przeczyta i będzie miał pretensje, że stracił.

      W styczniu zdradziłem kilka swoich 'bezpiecznych' inwestycji:
      https://podtworca.blogspot.com/2019/01/pewniaki-na-hosse.html
      ale wtedy były niższe ceny. Od czasu do czasu dyskutujemy o konkretnych spółkach i wtedy zdradzam na ile jestem w nie zaangażowany. Generalnie patrzę na portfel jako całość - kupuję mnóstwo spółek, czasem je uśredniam taniej, czasem redukuję jak odbijają, żeby balansować portfel jako całość.

      Usuń
  6. Ładnie to CCC. Wyniki pewnie będą ciekawe za czerwiec, pogoda dopisuje. USDPLN również sprzyja. Ogólnie pozytywny kurs walutowy dla naszej giełdy. No i energetyka się obudziła, i raczej nie jest to zwykłe odreagowanie spadków. No i banki, widać też się konsolidują. Jest ciekawie. Ale nie ma co wpadać w hurraoptymizm, bo to tylko nasz banan...so fucking unpredictable !

    Teraz kącik książkowy :)
    Przeczytałem "Moralna i Niemoralna Historia Pieniądza" autorstwa Sedillot Rene. Fajna pozycja, ale moim zdaniem nieco zbyt szczegółowa, czytałem grubo ponad miesiąc, i trochę mnie zmęczyła, bo naszpikowana takimi szczegółami, że i tak zdecydowaną większość zapomnę, ale warto, bo wiele uświadamia, czym jest...pieniądz, o który tak zabiegamy.

    "Droga zen" - Eugen Herrigel. Ciekawe wprowadzenie do Zen, ale jak to z Zen, intelektualnie niełatwe. Ale warto poszerzać świadomość, ale najlepiej praktykować.

    "Jak żyć żeby nie zwariować" Jacek Santorski. To zlepek różnych artykułów, na rozmaite psychologiczne tematy. Pisane w latach 90, ale wciąż aktualne moim zdaniem. Myślałem, że będzie to lightowa książka, ale bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. I naprawdę sporo mi uświadomiła ciekawych spraw o sobie. Bardzo polecam, sposób pisania i humanizm płynący z tej książki, ujął mnie bardzo. I na pewno przeczytam coś jeszcze Santorskiego. Już zakupiłem "Sukces emocjonalny". Notabene, J. Santorski był praktykiem Zen.

    A na koniec Dedi, dzięki za artykuł o zimnych prysznicach, który rok temu napisałeś, bo co prawda nieregularnie, ale w ostatnich dwóch miesiącach biorę codziennie zimne prysznice i jest super. A teraz podczas tych upałów, bez jakiegokolwiek zawahania wchodzę do całkowicie zimnej wody, i mam wrażenie po paru sekundach, że jest ona letnia, bo chyba taka jest, gdy są takie upały. Podczas tych upałów to daje wielką ulgę.

    Pozdrawiam!


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w klubie biorących zimne prysznice w te upały.

      Już kolejny raz słyszę o Santorskim, to chyba jakiś znak ;)

      Usuń
  7. u naszych zachodnich sasiadow mawia sie na tych miekkich… Warmduscher
    to a propos tych prysznicow :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lotos i Azoty kończą korektę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spójrz na ostatni wpis Białka: sugeruje znowu powrót spadków do września. Dotychczas było tak w 2012, 2013, 2016 i 2018. Gdyby w 2019 wzrosty były kontynuowane z tego miejsca mielibyśmy długoterminowy przełom i zmianę paradygmatu (hossa występuje po sygnale kupna, bo obecnie obowiązuje "sygnał kupna jest fałszywy i rynek wraca do konsolidacji").

      Usuń
  9. Czasami tam zagladam ale raczej w inwestycjach kieruje się swoja intuicją co by nie bylo wszystko mi bedzie na rękę mam akcje i gotówkę jak dla mnie najwazniejsze to polowac na dobre akcje teraz w korektach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo uważam, jeśli gruby ubiera na WIG20, żeby znowu zrzucić, to super: znowu obkupie się w dołku :)

      Usuń
  10. Ogólnie to CCC nie zachwyca...

    OdpowiedzUsuń
  11. Jako posiadacz akcji Pko Bp jestem bardzo zaintetesowany i obserwuję wykres i tak się zastanawiam kiedy impuls wzrostowy na tej spolce przerodzi się w mocną hosse jak bylo z Orlenem widzę takie podobienstwo poki co akumuluje cierpliwie na spadkach i kibicuje hossie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc technicznie aż się prosi o test połowy świecy czerwcowej na ~41zł i dalsza realizacja wybicia z trójkąta korekcyjnego ku nowym szczytom. Jeszcze ciekawiej wygląda wykres PKO_PB - obecnie 1.35, w hossie taki bank powinien przynajmniej po 2 chodzić, co dałoby ok. 50% zysku na akcji. Pozostaje liczyć na jakąś wyprz WIG20 i doładować solidne banki.

      Usuń
  12. Lotos zaatakuję swoje szczyty w związku z fuzją z Orlenem (mam taką cichą nadzieję)? Azoty wyrównują tegoroczne maxy,a Dino jak to Dino forever young i nowe historyczne szczyty:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chyba zapowiada się gorące lato na GPW dla posiadaczy dobrych akcji wzrosty np.Kernel wybija w górę z konsoli...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wskaźnikowo wygląda super, zastanawiam się nad wejściem. W środowisku hossy na emerging markets Ukraina powinna być przez jakiś czas przewidywalna.

      Usuń
  14. Póki co to obroty nieregularne dla mnie słabe więc obserwuje moze sie cos zmieni na lepsze

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca