niedziela, 6 października 2024

Rozjazd

 W ostatnich tygodniach sporo narzekania na polską giełdę. Stany codziennie biją szczyty a u nas słabizna.

Sprawdźmy wykresy - porównam polskie małe spółki z SWIG80 oraz amerykańskie z Russel2000 (fundusz IWM):


Faza 1: listopad 2021-październik 2022

Oba indeksy spadają synchronicznie.

Faza 2: październik 2022-październik 2023

SWIG80 w hossie, IWM trend boczny zakończony fałszywym wybiciem w dół.

Faza 3: październik 2023-lipiec 2024

Oba indeksy rosną w miarę synchronicznie.

Faza 4: od lipca 2024

SWIG80 opada, IWM wspinaczka.


Wniosek:

Polskie akcje przez cały rok rosły podczas gdy amerykańskie stały w miejscu.

Hipoteza:

SWIG80 wyprzedza IWM. Nie ma co sugerować się zachowaniem Ameryki, bo możemy przez kilka miesięcy być już w bessie nim amerykańskie spółki pokażą słabość.


Sprawdźmy czy zależność występowała historycznie. Na warsztat biorę indeks NYA (NYSE Composite Index), dzielę go przez SWIG80 i porównuję z SWIG80:


Widzimy jak dołki proporcji niemal idealnie wyznaczały szczyt na SWIG80 i start bessy. Tylko sierpień 2010 roku potrzebował jeszcze 8 miesięcy do końca hossy, aczkolwiek indeks małych spółek niewiele już urósł.


30 komentarzy:

  1. Zdaje się, że kiedyś 10procentrocznie też doszedł do takiego wniosku, tylko trzeba byłoby odgrzebać ten artykuł z archiwum. Wychodziło, że to polska giełda wcześniej wyznaczała szczyty. Ot ciekawostka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu jest mniej płynna, więc trzeba się dłużej ewakuować.

      Usuń
  2. Dedek pisałeś że Jsw jest jak xtb przed mocnym odpałem, szczerze to wątpię bo nie jest spółką wzrostów tylko spekulacyjna, czy widzisz jakieś konkretne przesłanki do tego, na jsw jest masę ludzi zawieszonych ale oczywiście może się mylę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gieldowox a co z pkp siedzisz jeszcze na tym?

      Usuń
    2. 100% szortów wykupionych wg. Ortexu

      Usuń
    3. Przyrównałem obecną sytuację JSW do sytuacji XTB z 2021. Było wiadomo, że XTB urośnie, ale silne ręce trzymały kurs jeszcze rok zanim ruszył trend wzrostowy. JSW to słaba spółka z powodu korupcji politycznej i mafijnej struktury, ale w sprzyjającym środowisku nawet to nie zatrzyma wzrostów.
      To nie będzie taki wzrost jak na świecie, co widzieliśmy w latach 2021-2023. Mimo rekordowych cen węgla i zysków kurs nawet nie dobił do szczytu z 2018, podczas gdy amerykańskie odpowiedniki potrafiły urosnąć o setki procent. Ale tu też może być jakieś pozytywne zaskoczenie (bardzo mała szansa), bo wyciekł plan naprawczy wg którego JSW mogłaby się stać normalną rynkową spółką. Szanse na ten scenariusz są marginalne, ale może na fali jakiegoś kompromisu w dobrym roku rzucą parę groszy dywidendy, żeby spekuła miała pod co podciągnąć kurs.

      Usuń
    4. Hej, Dedek. Kiedy drugi tom Tożsamości gracza? Lub jakaś inna praca?

      Usuń
    5. Za dużo innych zajęć. Mam fajne materiały na książkę, ale raczej to kwestia lat.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Mabion szoruje po dnie. Czy poniesie się jeszcze ?

      Usuń
  4. Cze Dedi, ładnie to rozkminiłeś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Orientujecie się gdzie można poczytać dyskusje o IPO Żabki? Na forum bankiera i stockwatch nie ma jeszcze spółki, a chętnie poznałbym ilu ludzi się zapisało i na co się nastawiają.
    A jak wy - zapisaliście się? Ja trochę postawiłem, z założeniem, że będzie redukcja 90%.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja się zapisałem :) a jaki scenariusz dedek przewidujesz dla żabki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że otwarcie będzie na plusie. Dotychczasowe IPOs (Allegro, Pepco, Murapol) były dość podobne w tym względzie - pierwsze tygodnie ruch w kierunku jakiegoś psychologicznego poziomu (dla Allegro to było 100 zł, Pepco 65, Murapol 45). Dla Żabki taki poziom to 30 zł, więc idąc dotychczasowym tropem mielibyśmy do końca roku 28-29 zł, a potem powolny zjazd do wartości godziwej, czyli pewnie jakieś 10 zł ;)

      Usuń
  7. Szkoda czasu czytać takie dyskusje moim zdaniem ja tam nie mam zamiaru :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zakładam dedek podobnie, a kiedy info o redukcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 90.5%
      https://x.com/konradryczko/status/1844329479679901896

      Usuń
    2. Dzięki dedek to może pobawmy się w cenę na otwarciu,mój typ +10%, może przesadziłem... :)

      Usuń
    3. Wydaje mi się, że za dużej pompy nie mogą zrobić na starcie, bo się ulica nie podłączy. Może takie +10% TKO, a potem jeszcze 5-10% up w pierwszych minutach, żeby wciągnąć graczy. Potem 2-3 tygodnie konsolidacji i wspinaczka na docelowy poziom dystrybucji.

      Usuń
  9. Co sądzicie o sytuacji spółki MLSystem? Swego czasu dała ładnie zarobić, a ostatnio bardzo słabo wygląda i padło mocne wsparcie na 40 zł. Skąd taka słaba kondycja, skoro to bodaj najbardziej innowacyjna (liczne patenty) polska firma z branży fotowoltaiki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fotowoltaika chyba już nie jest grana na gpw ale może fotowoltaika z AI to byłby hicior i tu bym upatrywał szansy.

      Usuń
  10. Ja też się zapisałem , redukcje oceniałem na poziomie 80-90 % ale z tego dzis czytałem może być około 95% . Nie znalazłem nigdzie forum inwestorów ale na forum innych spółek ktoś czasami coś napisał odnośnie tego IPO że pojdzie drogą podobną do allegro czy pepco. Tomek

    OdpowiedzUsuń
  11. https://stooq.pl/q/?s=cri
    Taka przestroga, poszło szybko, próba przebicia hist. Szczytów nieudana i wodospad, jak ktoś myśli że giełda to fajne miejsce do zarabiania łatwej kasy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Są już pieniądze z redukcji na żabkę na pewno redukcja powyżej 90%

    OdpowiedzUsuń
  13. Dax 20 tys., Nasdaq 19 tys., s&p500 6000. Okrągłe poziomy przyciągają. Rynek często zawraca wcześniej, kiedy założony poziom jest powszechnie oczekiwany. Czas na S i obligacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie obligacje masz na myśli? mi chodzą po głowie korpo np. Kruk8. 8% jest teraz oferta

      Usuń
    2. Fajne, tylko to jest WIBOR+3pp. Ja wolę obligacje stałokuponowe na giełdzie lub instrumenty pochodne - w przypadku obniżek stóp zyskają na wartości. Zrobiłem dzisiaj wpis o potencjalnym epizodzie deflacyjnym.

      Usuń
  14. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-rozgrac-IPO-Zabki-Czy-bedzie-powtorka-z-Allegro-8826840.html

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca