niedziela, 27 października 2024

Polska: Depresja 2025 cz. 4 - świat, wykresy

 Miałeś chamie złoty róg: fundusze, spokój, głodne sukcesu pokolenie. Mogłeś postawić na ucieczkę do przodu. Wybrałeś stymulowanie konsumpcji i pompowanie balona nieruchomości.

Poprzednie części:

2018 - https://podtworca.blogspot.com/2018/08/polska-depresja-2025.html

2021 - https://podtworca.blogspot.com/2021/03/polska-depresja-2025-cz-2.html

czerwiec 2024 - https://podtworca.blogspot.com/2024/06/polska-depresja-2025-cz-3.html

Jak się uchronić:

https://podtworca.blogspot.com/2022/03/ucieczka-do-przodu.html


Wszystko zostało już powiedziane. Wszystko idzie zgodnie z logiką procesu zgrabnie ujętego przez Hemingwaya:

- Jak zbankrutowałeś?

- Na dwa sposoby. Najpierw powoli, potem nagle.


Powiecie, że podobne problemy ma cały nasz region, a my poradziliśmy sobie lepiej od większości sąsiadów. I nie zamierzam temu przeczyć. Nasz problem polega na tym, że przez ostatnie lata żyliśmy w bańce propagandy i postrzegamy sytuację jak Rosjanie swoją armię przed inwazją na Ukrainę. Z pewnością mniej przykro wchodzić w kryzys w towarzystwie, to jednak nie rozwiązuje naszych problemów.


Przejdźmy do wykresów.


2024

Projekcja z grudnia 2023 vs obecna rzeczywistość (kliknij by powiększyć):

SWIG80


MWIG40


WIG


2025 i dalej

No i ok, ale to już głównie przeszłość. Pytacie o ścieżkę 2025. Trochę tego już wygenerowałem. Są projekcje optymistyczne jak i pesymistyczne. No, ale skoro ten wpis jest o depresji, to wypadkową zostawię sobie na grudzień, tutaj natomiast w przypadku Polski zastosuję analogię do drugiej połowy lat 90-tych:

- Obecny kryzys chiński byłby odpowiednikiem kryzysu azjatyckiego 1997. Po pęknięciu bańki w Japonii w 1990 kapitały zostały przekierowane na inne państwa regionu: Koreę Południową, Filipiny, Tajlandię itp. Podobny proces odbył się w drugiej dekadzie XXI wieku w Chinach. W poszukiwaniu zwrotu napompowano największy w historii ludzkości balon na nieruchomościach, który obecnie nie ma pokrycia w kapitale. Sytuacja jest oczywiście inna od ówczesnej, juan trzyma się mocno i nawet nie próbuję zgadywać jak komuniści będą rozbrajać ten dług (oby nie poprzez wojnę), ale wiadomo: historia rymuje.

- Bankructwo Rosji 1998 = bankructwo Rosji 2025. Zakładam, że jeśli Republikanie nie uratują Putina poprzez odcięcie kroplówki od Ukrainy, to Rosja zapadnie się pod własnym ciężarem. Giełda rosyjska zdaje się już wyceniać scenariusz:


Tak wygląda ścieżka SWIG80 1996-1998 przeskalowana do proporcji hossy 2022-2024:


Niezależnie czy cokolwiek będzie z tej analogii, większość modeli sygnalizuje słabość w okresie luty-lipiec 2025.



S&P500

Przewodnik stada. Kręciłem na różne sposoby modelem. Początkowe uśrednione projekcje są płaskie do początku 2026:



Jako kultywator sztuki AT nie mogłem jednak przejść do porządku dziennego nad nietkniętą luką na 4500!

Ze stooq.pl

Porównując odtrendowione wzorce i kombinując ze sposobami mieszania uzyskałem m.in. coś takiego:


I dzięki!




75 komentarzy:

  1. Cześć! Żyjemy w ciekawych czasach. Dzięki za wpis - jak zwykle wartościowe spojrzenie. Mimo wszystko, jeśli będzie 25% spadku na sWigu, to nie jest to bardzo wysoki wymiar kary. Obawiam się, że może być gorzej. Rejestr pozycji krótkich KNF jest nadzwyczaj opuchnięty, a pamiętać trzeba, że tam są tylko duże pozycje, powyżej 0,5% netto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie ta projekcja dla indeksów nie wygląda optymistycznie na niedaleką przyszłość, może warto zabezpieczyć się USD:)

    OdpowiedzUsuń
  3. W ogólnym obrazie rymuje mi się jeszcze 2025 vs 2013. Znowu podchodzimy pod próg zadłużenia 60% i mamy liberałów za sterami. "Reformując" OFE zarżnęli rynek kapitałowy na lata bez mrugnięcia okiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest też jeden ze scenariuszy, który obserwuję - szczególnie, że ładnie się pokrywa z trajektorią jeśli zsynchronizujemy szczyty SWIG80 maj 2011 z listopad 2021.

      Usuń
  4. Skoro nie można liczyć na wzrosty kursów akcji w najbliższych kwartałach, warto przyjrzeć się spółkom dywidendowym. Od 10 lat śledzę kursy akcji tylko w celach poznawczych a tym, co dla mnie jest naprawdę istotne, jest suma dywidend. Muszę tylko dodać, że żyję z giełdy i cenię sobie fakt, że nie muszę sprzedawać akcji, żeby realizować zyski. To co robię, czasem kilka razy w roku, czasem raz na kilka lat, to zakupy dobrych spółek (z krótkiej listy) na przecenach. Natomiast od 10 lat nie sprzedałem żadnych akcji (najstarsza spółka w moim portfelu siedzi 14 lat). Patrzę jeszcze na Xirr a ten przy wieloletnim portfelu waha się +- 1% do 3 % w cyklu hossa/bessa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tombo ale masz na myśli polską giełdę z której żyjesz? Pamiętam jak mocno obstawiałeś przy Livchat teraz Text:) i Cdr dalej uważasz że to dobre firmy na long?

    OdpowiedzUsuń
  6. TXT dokupiłem jeszcze duże pakiety - nie zmieniam podejścia do spółki. Spodziewam się wyższej dywidendy niż w zeszłym roku. Co do CDR, spółka ratuje stopę zwrotu mojego portfela w tym roku, po cichu spodziewam się jakiegoś przekazu marketingowego za miesiąc na Game Awards oraz ataku na 200 zł do końca roku. W moich planach dywidendowych CDR za 2-3 lata będzie liderem spodziewam się 10-krotnego wzrostu dyw. z obecnych 1 zł/akcję do średnio 10 zł począwszy od roku po premierze Wiedźmina 4.
    Tak, niezmiennie uważam CDR za najbardziej perspektywiczną dużą spółkę na GPW natomiast TXT jest wg mojej wiedzy jednym ze światowych liderów rynku komunikatorów człowiek-człowiek. Chatboty jeszcze przez długi czas będą w mojej opinii nędzną namiastką konsultantów, ze względu na b. wąski zakres problemów, które zwykle są w stanie rozwiązać. Przy skomplikowanych sprawach z kolei, SI opowiada zbyt wiele bajek, żeby ją traktować poważnie.
    Żyję z dywidend z polskiej giełdy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko jest możliwe, Kruk czy CCC też miały gorszy okres ale charyzmatyczni właściciele wyprowadzili firmy na prostą. Czy tu też tak będzie tego nie wiem, rozumiem że nie inwestujesz w firmy na zagranicznych giełdach?

      Usuń
    2. Nie inwestuję za granicą, nie poważam ETFów (nuda). Tylko pojedyncze spółki, które obserwuję i wybieram latami. Kruk to też mój typ (jeśli chodzi o zakupy) w tym roku.

      Usuń
    3. czemu teraz się przyjrzeć pod dywidendy na lata?

      Usuń
    4. Tombo dalej dokupujesz duze pakiety TEXT? bo troszke denko urywa i ciezko jakeikolwiek sensowne wsparcie znalezc jak po protu okolice 50zl

      Usuń
    5. Nie mam już pieniędzy, ostatnie kupiłem po 59,3. Zawsze chciałem kupić Livechata po 55 zł. Teraz jest okazja. Jak wpadną ekstra pieniądze, to jeszcze pomyślę.

      Usuń
    6. Tombo blagam cie akumulujesz spadajcego noza procz dywidendy to sporo wiecej zgrozen widze w spolce TEXT niz plusow ale moze ty mi je przedstwisz

      Usuń
    7. Prawdopodobnie uważasz, że sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla LiveChata. Ja uważam, że wręcz przeciwnie, spółka będzie beneficjentem SI. Ma nieprzebrane zasoby konwersacji z dotychczasowej działalności do szkolenia modeli językowych i setkę doświadczonych programistów. Uważam dodatkowo, że chatboty nie zastąpią livechatów, które z definicji są narzędziem do konwersacji człowiek-człowiek. Z chatbotów klienci ciągle korzystają niechętnie, TEXT ma więc czas na rozwijanie tych rozwiązań, nad czym zresztą pracują.
      Dla mnie to nie spadający nóż tylko solidna spółka na przecenie.

      Usuń
  7. Czyli sprzedaż na rajdzie Mikołaja i obserwujemy okazje w przyszłym roku?

    OdpowiedzUsuń
  8. Tombo co myslisz o Boryszewie?Ma płacic co rok dywidendy,już trzy były z rzedu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 12 lat temu trochę spekulowałem na BRS. Dzisiaj raczej nie wszedłbym. Zbyt mała kapitalizacja jak na mnie i spółki Karkosika często trafiają na celownik spekuły - trudno o stabilizację w takich warunkach. Ale dywidendy od 2022 r. zacne.

      Usuń
  9. Ropuszka walczy, może zawalczy o hist maxa :)?

    OdpowiedzUsuń
  10. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zabka-wreszcie-odpalila-Skromne-wzrosty-indeksow-na-gieldzie-przy-slabych-bankach-8836010.html
    Dla czego o tym pisze bo jeszcze może być jazda w górę na solidnych obrotach pod wejście do MSCI

    OdpowiedzUsuń
  11. Dedek, jakiesz plany wobec Xtb,? wyniki są przyzwoite, ja trzymam póki co :), zastanawiam się nad Asseco i CCC, masz jakieś zdanie o tych spółkach?

    OdpowiedzUsuń
  12. Mówicie o depresji 2025 i jeszcze o zakupach ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jest gdzieś, jakaś hossa. Na pojedynczych spółkach. A i dywidendy, na rzadko której depresji, cierpią. Można być poza rynkiem, można dać się unosić prądowi rynku.

      Usuń
    2. Dokładnie Tombo, rynek może być słaby, co nie wyklucza że znajdą się spółki które będą rosły jak nie u nas to zagranicą ale nic na siłę i ostrożnie, tak było kiedyś z Dino :)

      Usuń
  13. "Kto się nie dywersyfikuje ten później żałuje" tak mi się zrymowało :
    https://subiektywnieofinansach.pl/inwestorzy-wyprzedaja-zlotego-polskie-akcje-i-obligacje-obawiaja-sie-konsekwencji-zwyciestwa-donalda-trumpa/#comments

    OdpowiedzUsuń
  14. Mysle ze taka spolka moze okazac sie Elektrotim

    OdpowiedzUsuń
  15. Kurde, sprawdziłem korelacje GPW-obligacje i początki bessy są zazwyczaj na obu aktywach. Trzeba wiać z obligacji, bo lecą razem z akcjami. Szczególnie jeśli będzie znowu jakiś impuls inflacyjny.

    OdpowiedzUsuń
  16. https://wykresygieldoweblog.wordpress.com/2024/11/02/dramatyczna-sytuacja-finansow-panstwa/
    Co sądzicie o tym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Narodowych socjalistów zastąpili tęczowi socjaliści. Jedni i drudzy jakby się uparli, żeby położyć państwo.

      Usuń
  17. O, zaczynamy dostrzegać rzeczywistość :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tzn wcześniej (zaraz po wyborach) widziałeś zło tylko po jednej stronie, a przecież donald nie rządzi pierwszy raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale znajdziesz gdzieś moje wpisy, w których popierałem Donalda? Może kilkanaście lat temu miałem jakieś nadzieje z nim związane, a później szybko przyszło rozczarowanie (poszukaj po tagu "Dyzma" na blogu) i nie zmieniłem o nim zdania.
      I nadal uważam, że PiS był złą władzą - taka mała Rosja, czyli nepotyzm, korupcja, brak kompetencji rekompensowany tępą propagandą. Co nie zmienia faktu, że obecna koalicja jest również beznadziejna: ci, którzy są świadomi konsekwencji jakie nas spotkają są pozbawieni wiary, że można coś zmienić, a większość nie ma nawet wyobraźni i tylko chce się nachapać naiwnie wierząc, że ich wyborców jara zemsta na pisie. A lud po prostu widział w którym kierunku zmierza PiS i stanął masowo przeciwko niemu, a nie za "pro-europejskimi" partiami. Obecny rząd się koncertowo wystawia przed kryzysem i w efekcie będziemy mieli mieszankę wybuchową skierowaną przeciwko Państwu Polskiemu. Idealny prezent dla kacapów (na szczęście jest jeszcze większa szansa, że oni się wtedy kompletnie wyłożą i nie będą w stanie koncentrować na rozsadzaniu Europy od środka).

      Usuń
  19. Socjaliści czy generalnie lewica programowo powinna opodatkować duży kapitał czyli korporacje i tych co zarabiają duże pieniądze ,czego nie widziałem i nadal nie widzę u nas .CIT dzięki możliwością jakie daje optymalizacja podatkowa jest w zasadzie podatkiem dobrowolnym ;) . Jednosobowe działalności to też pl w dużym obszarze gospodarki to kombinacje ,praca jak na etacie a pracownik to zewnętrzna "firma". Zmian nie widać w tych tematach . Jak dla mnie działania rządu to brak istotnych reform ,zwykły populizm ,rozdawnictwo bez strategi na przyszłość i coś tam z lewicy obyczajowej a to jednak za mało aby nazwać to socjalizmem ,to tylko sposób aby utrzymać się przy władzy a dalszej perspektywie powolny upadek czyli syndrom gotującej się żaby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie socjalizm to w gruncie rzeczy rozdęte wydatki państwowe bez możliwości pokrycia wpływami. Historyczna dziura budżetowa w praktyce oznacza jedno: albo deflacyjna recesja (wariant PIGS), albo drukowanie kasy i skupowanie obligacji przez państwowe banki. Ponieważ nie mamy euro, wariant pierwszy jest mniej prawdopodobny, więc obstawiam zjazd na złotym.

      Usuń
  20. Jest takie powiedzenie "nie kradnij, władza nie lubi konkurencji" :)

    OdpowiedzUsuń
  21. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Grupa-Zabka-miala-w-III-kw-1-119-mln-zl-skorygowanej-EBITDA-wobec-950-mln-zl-rok-wczesniej-8839422.html
    Dedek jak Ci się podobają wyniki ropuchy? Ciekawe czy będzie ATH na solidnych obrotach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak. Zgodnie z zasadą allegro Pepco, pierwsze miesiące są na ustawienie szczytu na lata.

      Usuń
    2. Tak może być, Murapol też tak wyznaczył drogę, najpierw wejście do indeksu a później niech inni się martwią :), zastanawiam się czy Żaba jeszcze zawita do wigu 20?

      Usuń
  22. Xtb wygląda jakby chciało iść na ATH, Dino uklepuje lokalny dołek?

    OdpowiedzUsuń
  23. A propo zwycięstwa Trumpa widzę że zbrojeniówka może jeszcze urosnąć w tym przypadku mam na celowniku Lubawę, przyglądałeś się dedek tej spółce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, co jakiś czas na niej pogrywam. Podoba mi się wykres z opcją wybicia ATH, ale nie podoba mi się główny właściciel i nie mam za bardzo zaufania do fundamentów.

      Usuń
  24. Tak patrzę na spółki z nasdaqa i zastanawiam się nad PayPal, Visa i Mastercard już dosyć drogie ale niezawodne, szkoda że Blika nie ma na gieldzie:).Dedek masz jakieś zdanie o PayPal?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam. Kupiłem go tanio i sprzedałem przed wybiciem. Coś sprawia, że zupełnie inaczej gram w Stanach niż w Polsce i nie mam tam wyników.

      Usuń
    2. No tak, cierpliwość jest zawsze wskazana, na jednym rach mam Etn na Bitcoina już kusiłonoe żeby sprzedać a niech sobie kur.. leży :) jeść nie woła :) trzymam, sobie Arm, Google i Amazona, niech gniją :)

      Usuń
  25. Witam. Dedek mam pytanko kupujesz coś na gpw czy wyczekujesz na niższe poziomy. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie głównie czekam. Coś przerzucam od czasu do czasu, trzymam JSW i kpl.

      Usuń
  26. Ja ostatnio mniej się zajmuję gieldą, ale kupuję akcje pojedynczych spółek, małe pozycje mocno przecenionych walorów ATA, TEXT, legimi trochę myślę o gamingu pod wzrosty usd. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  27. Dino pokazało że wie jak rozwijać biznes:), Xtb i CCC walka o wig20? Coś może być na rzeczy...

    OdpowiedzUsuń
  28. https://stooq.pl/q/?s=app.us&c=mx&t=l&a=ln&b=0
    Brakuje na naszej giełdzie takich spółek, dla tego trzeba inwestować tam gdzie są perspektywy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież ta spółka ma fatalny wykres! Najpierw przez półtora roku spada 10-krotnie a następnie w kolejne półtora roku rośnie 20 razy.
      Nie chciałbym mieć takiego papiera w portfelu.

      Usuń
  29. Spoko zależy pewnie kiedy byś kupił:)

    OdpowiedzUsuń
  30. To samo można by powiedzieć o Cdr i Kruk patrząc na wykresy :) i może Text...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Chciałem tylko powiedzieć, że ten AppLovin nie rozpieszczał długoterminowych akcjonariuszy z IPO.

      Usuń
  31. Witam. W USA jest wiele spółek które rosną nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat, wystarczy tylko kupić i trzymać a czas zrobi swoje. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  32. Seba jak najbardziej trzeba wybrać te właściwe a o to nie trudno tak na zdrowy rozum taka Visa czy Mastercard plus JP. Morgan, Google, Amazon, pierwsze skojarzenia a u nas no cóż na, wymioty zbiera... Jak się na ten polski grajdolek patrzy z obrotami jak w warzywniaku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak na szybko wrzuciłem sobie 10-letnie okresy zwrotu: Visa, Mastercard plus JP. Morgan, Google, Amazon oraz trzonu mojego portfela dywidendowego: BDX, CDR, DOM, KRU, KTY, TXT. Stopy zwrotu jak najbardziej porównywalne. Odstają tylko pozostałe 3 moje spółki: PZU, BHW i ACP ale i w portfelu w USA znalazłyby się spółki z niższymi stopami zwrotu.

      Usuń
    2. Witam. Tombo masz rację na naszej giełdzie też jest wiele dobrych i rozwojowych spółek, które warto kupić i trzymać,, ale myślę że w ramach dywersyfikacji dobrze mieć walory z różnych rynków. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
  33. Masz dobre spółki, Acp też mam :) PZU to taka firma do emerytury pewniak. CDR i Text to zagadka dla mnie reszta to rozsądne akcje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś byłem wydawcą gier i programów edukacyjnych. CDR to firma z mojej branży i były kontrahent. Byli najlepsi wtedy i dalej uważam, że jest jedna z najlepszych ekip na świecie. Widać to zresztą jak na dłoni po sprzedaży Cyberpunka na STEAM - w czasie promocji zawsze w TOP 10 globalnych bestsellerów. Dla mnie CDR, z furą kasy na kontach, dwoma IP wartymi miliardy i pięcioma tytułami w produkcji to absolutny pewniak na najbliższe 10 lat.

      Usuń
    2. Ja też myślę nad zakupem przecenionych ostatnio firm z branży gamingu. Szczególnie że spodziewam się, że dolar będzie się w długim terminie umacniał w stosunku do pln. Pozdrawiam. Seba

      Usuń
    3. Dedek, dzieki wielkie za wpis. Czy jest szansa na szybsze zamieszczenie prognozowanych trajektorii dla wig na 2025, kontynuacja modelu 2024. Mam wrazenie, ze obecnie jest 1 miesieczne wyprzedzenie rynku. Dziekuje

      Usuń
    4. Dedek a co myślisz o Cdr? Też tak dobrze go widzisz jak Tombo?

      Usuń
  34. Tombo, wydaje mi się że Xtb też mógłoby Ci przypasować, wypłaca dywidendy do Dino Cię nie nawiam bo nie płaci dywidend ale Lpp jak się dynamicznie rozwijało też nie płaciło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na XTB patrzę z podziwem. Mógłbym go mieć w portfelu ale nie mam, bo zraziłem się wcześniej do branży po wtopie z IDM SA.
      Nie mówię nie, na przyszłość, choć najlepszy czas na wejście w spółkę już był. Rozwój spółki jest niesamowity, te dziesiątki tysięcy nowych klientów miesięcznie robią wrażenie. Nie potrafię jednak oszacować jak to będzie rozwijać się w kolejnych 5-10 latach. A mój portfel już jest kompletny - nie chciałem przekraczać 8-10 spółek. Ale, kto wie, jeszcze jedna spółka może by się zmieściła. Muszę tylko troszkę o XTB poczytać.

      Usuń
    2. hej co myslisz o Orlen, pzu, pozdr Darek

      Usuń
    3. https://www.inwestory.pl/2024/11/08/orlen-szacuje-straty-po-obajtku-analiza-listopad-2024/

      Usuń
    4. Przed Orlenem zbyt wiele kluczowych dla państwa inwestycji, żeby można było go traktować poważnie jako spółkę do długoterminowego portfela. PZU, jak dla mnie, ma zbyt mały długoterminowy potencjał stopy zwrotu - 10-12% (wraz z dywidendami) w zależności od ceny zakupu. To znacznie mniej niż czołówka polskich wzrostowych spółek dywidendowych, które wymieniałem parę postów niżej.

      Usuń
  35. Witam. Xtb naprawdę fajnie się rozwija i jeżeli nic się nie wydarzy nieprzewidzianego to pewnie da jeszcze dobrze zarobić. Ps. Macie może jakieś inne spółki na oku, które mogą powtórzyć sukces xtb w ciągu kilku najbliższych lat? Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  36. Asseco też fajnie się rozwija :
    https://subiektywnieofinansach.pl/plany-asseco-brakuje-nam-technologicznych-czempionow/
    Ale mówi się, że następna hossa będzie na medycynie nowej generacji.

    OdpowiedzUsuń
  37. Postaram się dziś coś skrobnąć, żeby komentarze przechodziły bez moderacji :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Jakieś propozycje o czym napisać?

    OdpowiedzUsuń
  39. Jak byś mógł napisz nawet tu co sądzisz o Cdr pod względem inwestycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam zdania. Spółka jest jakościowa, ale przy obecnej wycenie nie widzę okazji.

      Usuń
  40. Może napisz coś jakie spółki widzisz z potencjałem wzrostowym w Usa :)?

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca