czwartek, 7 marca 2024

Złoto jako zabezpieczenie

Styczniowo-lutowe wystrzały na kursach niektórych spółek wykorzystałem do wyjścia z części pozycji. Czasem wyszedłem w punkt, czasem za szybko. Jedyna pozycja, którą rozbudowałem to Kino Polska. Powoli buduję też pozycję na kruszcach, o której pod koniec tego wpisu.

Powoli zbliżamy się do pierwszych analogii kończących hossę. Np. analogia do cyklu 2011-2013, którą kiedyś prezentowałem:


Są też jednak analogie dające więcej czasu na wykończenie wzrostów:


Rynek nigdy nie jest jednoznaczny, dlatego nie ma co zbytnio wyprzedzać sygnałów. W 2017 wyszedłem pół roku za późno, w 2021 pół roku za wcześnie. 

Ponadto w ostatnich latach zaszła pewna zmiana. We wcześniejszych cyklach większość spółek rosła w hossie i spadała w bessie. Np. w 2018 prawie wszystko spadało synchronicznie. Tymczasem w 2022 indeksy spadały, ale na wielu spółkach można było zarobić i był to dla mnie świetny rok (giełdowo, bo z powodu inwazji rosyjskiej nie przespałem dobrze wielu nocy).

Zakładam, że ta tendencja się utrzyma. Dlaczego? Ponieważ hossa 2022-2024 była dotychczas bardzo selektywna. W lipcu zeszłego roku liczyłem na szerokie wzrosty (czerwcowy sygnał), ale stało się odwrotnie. Sygnał został zanegowany i potrzeba było kilku miesięcy, aby rynek wrócił do wzrostów. W tym czasie wiele branż kontynuowało spadki (górnictwo, leki, PCO, CPS i wiele innych) podczas gdy wybrani liderzy pruli do przodu. Dlatego cena do wartości księgowej WIG_POLAND pozostaje rekordowo mocno rozszczepiona w zależności jak liczymy wartość (średnia z c/wk pojedynczych spółek lub zsumowana wycena vs zsumowana wartość księgowa):


Stąd zamiast opuszczać synchronicznie pokład do gotówki jak to robiłem kiedyś, przeparkowuję powoli kapitał do mocno zdołowanych aktywów, utrzymując jednocześnie pozycje na spółkach, które rokują na dalsze wzrosty bądź skalowanie biznesu (XTB). Bez pośpiechu, zachowując szeroki margines. Pierwszą próbę podjąłem w zeszłym roku (indeks śmieci) i okazała się przedwczesna. Nadal utrzymuję tamtą pozycję poza Energą, którą skróciłem podczas ostatniego rajdu, zwiększyłem natomiast pozycję na KGHM.

Branża wydobycia metali przyciągnęła ostatnio moją uwagę z powodu złota, które pokonało szczyt wszech czasów bez zbytniej uwagi mediów. Dzisiaj złotem jest Bitcoin, a kruszce rajcują co najwyżej boomersów. 

Sprawdziłem, że w razie bessy złoto dobrze się zachowuje. Mnie interesuje głównie jako przechowalnia kapitału, ale jak widać potrafi wystrzelić w trakcie paniki giełdowej:


Na GPW jest dostępny nisko-kosztowy ETC na złoto:

https://stooq.pl/q/?s=etcgldrmau.pl&c=5m&t=c&a=lg&b=0

Mało kto wie, ale KGHM też produkuje trochę złota. Złoto o zawartości powyżej 99,95% Au jest odzyskiwane ze szlamu złotonośnego, powstającego w procesie elektrorafinacji srebra i sprzedawane w postaci sztabek. Spółka jest jednak przede wszystkim producentem miedzi i jednym z największych producentów srebra.

Mimo rajdu na złocie, pozostałe kruszce radzą sobie średnio (srebro) lub bardzo słabo (platyna, pallad). A najgorzej radzą sobie kopalnie, co widać na sile relatywnej ETF gold miners vs gold:


Czas pokaże, czy ten zakup był dobry, czy podobnie jak kiedyś Azoty nietrafiony. Mam też parę zagranicznych spółek na oku, ale nie będę ich zdradzał, bo nie chcę nikogo wpakować na minę.






43 komentarze:

  1. Dedek cena miedzi się rozjechała z kursem Kghm wiec powinno być wyrównanie bo z reguły tak było , wiec powinniśmy zarobić też mam Kghm i ostatnio dobierałem . Co sądzisz o ostatnim rajdzie na bos-iu i obecnej korekcie po słabych wynikach ? to już dno czy poleci niżej ? Trochę oddałem po 17.6 zł resztę trzymam . Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BOS nie dla mnie. Hint: zrób sobie analizę bos_mv i zobaczysz, że spółka jest wyceniana jak w 2007.

      Usuń
  2. Dedek, można prosić o aktualizację słynnego wykresu xtb to cdprojekt? Albo link do ostatniego update, nie mogę odnaleźć :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się już unikać tej korelacji, bo nie uwzględnia z jakiej kapitalizacji startował CDR, a z jakiej XTB. Najlepiej wrzucić obie do analizy technicznej i porównać. XTB ma ok. 6.4 mld, CDR doszedł w szczycie do 40, teraz ma 11 mld.

      Usuń
  3. Witam. Ja zastanawiam się nad zdołowanymi spółkami z branży gamingu i informatyki. Playway, text, acp, spyrsoft, 11b ale tu musi zacząć się wzmacniać dolar żeby mogły zarabiać. Więc na razie czekam i zajmuje marginalne pozycje. Jak to widzisz Dedek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kupuję tych spółek. Plw wrzuciłem w styczniu i na razie tego się trzymam:
      https://twitter.com/podtworca/status/1736732127146684719
      Zrób jednak swoje analizy, bo ja nie śledzę tych spółek i to co pokazałem, to wyłącznie at, bez analizy fundamentów.

      Usuń
  4. Ja tam swoich spółek nie redukuje, te najlepsze w długim terminie będą jeszcze droższe, miałem podobnie z mercatorem czy Dino podobne sytuację, na Cyprze przypadkowo natknąłem się na kogos z dalszej rodziny właściciela Dino :) więcej się dowiedziałem ciekawych rzeczy niż z mediów :) to prawda że podróże kształcą :). Czyli najlepiej wybrać dobra spółkę i nic z nią nie robić a to nie jest ani proste i łatwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, jak się trafi taką perłę, to trzeba trzymać. U mnie niestety tylko XTB i być może Unimot należą do takich spółek, które przez lata się rozwijają i wciąż mają przyszłość. Pozostałe muszę zamykać po rajdzie 50-200%, bo kończy im się potencjał.

      Usuń
  5. Stawiałem parę miesięcy temu na vercom zobaczymy, Synektik też ma aspiracje, Xtb wiadomo, rainbow? Teraz trzeba wypatrywać następnej po Budimexie która wejdzie do w20 zapewne Xtb:) a później następnej i tak w kółko :) niby proste?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na te perełki muszę już czekać na bessę, może będą okazyjne ceny. Tymczasem pozycja buduje się na cyklicznych. No i Kino Polska;)

      Usuń
    2. a co z pozycja na jsw dobierasz na tych spadkach ? czy raczej piszac o spolkach cyklicznych masz na mysli kghm

      Usuń
    3. Nie dobieram. JSW ma okienko do spadków do połowy roku. Żadna pozycja nie może mnie ugodzić, a zarówno JSW jak i KGH nie są w trendach wzrostowych. JSW uśrednię jeśli zobaczę panikę jak w dołkach 2016 i 2020. KGHM już chyba tą hossę prześpi, więc może dopiero w 2025 ruszy.
      IMO obie spółki dadzą z obecnych cen dobrze zarobić, ale timing jest kluczowy, bo równie dobrze mogą kosztować tyle co dziś za rok i dopiero wtedy zacząć rajd.

      Usuń
  6. Widzę nieśmiałe ruchy na surowcach, ale szału nie ma. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to nawet lepiej, bo nie potrafię gonić rynku. Pozycję lubię koncentrować miesiącami na korektach spadkowych. Najgorzej jak jest szybki zjazd i V odbicie, bo wtedy mam tylko inicjalną pozycję i za szybko biorę zysk. Teraz liczę się nawet z wtórnymi dołkami na surowcach i fałszywymi wybiciami w górę, bo recesja rozlewa się po świecie. Z drugiej strony wystartowały stymulusy w Chinach, a tam raczej kasa pójdzie w coś trwałego.

      Usuń
  7. Dedek cykliczne to jakie masz na myśli konkretnie? Na Lpp masakra ciekawe jak w tym kontekście odbije się to na Pepco, ostatnio coś cicho u @hedgefundowiec guru Twittera się zbłaznił czy co :)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecnie mam skoncentrowane pozycje: XTB (od 2020), Unimot (od 2022), Kino Polska (nowe), JSW (od 2023), KGHM (nowe), Sanok (od 2022). Z UNT/JSW/KGH/SNK liczę na wzrost w fazie surowcowej. Nie wiem co z Sanokiem, zebrałem go po 12.xx, niedawno skróciłem 1/3 pozycji. Wciąż jest tani i powinien skorzystać na wychodzeniu z kryzysu w Niemczech, ale technicznie przestaje mi się podobać.

      Pozostałe spółki w pozycjach inicjalnych, czekających na potwierdzenie lub powoli dobierane.

      Usuń
    2. No i przez to zamieszanie z LPP wkręciłem sobie, że Sanok też nie do końca wycofał się z Rosji i puściłem pakiety :/

      Usuń
  8. Pytanie brzmi, czy i na ile ktoś realnie oceni która spółka i czy da się jej to udowodnić. Cała Europa omija sankcje ale trafiło akurat na polską spółkę na początek?

    OdpowiedzUsuń
  9. Dodam do tego co powyżej napisałem. Idealnie dobrali uderzenie. Narracja w PL wojenna a tu pyk Tak pomagacie Ukrainie? to proszę. Jak strzelić to celnie i w serce. Idealnie rozegrane.

    OdpowiedzUsuń
  10. Polecam na YT kanał Kremlinka show, tam od tygodni pokazują, jak sankcje są zacieśniane. Przyjeżdża urzędnik Departamentu Stanu do Turcji czy Austrii i mówi dużej firmie: handlujecie albo z nami, albo z Rosjanami. Więc taki fundusz z US wie już kto i gdzie zostanie odwiedzony z wyprzedzeniem, może zająć pozycję na spadki, a potem w odpowiednim czasie ją ujawnić. Niedawno takie pytanie usłyszał Raiffeisen Bank, ale nie widać tego w kursie banku, co jest pewną informacją, jak traktowany jest polski rynek.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wczoraj wziąłem trochę allegro kontrolnie, a tak wogole zakładam że 80zl na xtb to kwestia czasu nie przejmuje się korekta mi po drodze, Torpol też zakładam że jeszcze ładnie urośnie, nie posiadam spółek wyciągany ch z szamba jak to robi @hedgefundowiec to jest ewidentnie strategia na której nie zarabiam, dziwię się że gościu finansista a ja nim nie jestem ma takie zagrania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Allegro chyba nigdy nie kupię z powodów fundamentalnych. Przychody 10 mld, kapitalizacja 35 w kraju z kurczącą się populacją i wojną u boku. Jednak postoję z boku, choć kibicuję im w budowie Środkowo-Europejskiego Amazona. Może odcięcie Chin coś pomoże, bo kitajce nie przestrzegają żadnych zasad w wycinaniu europejskiej konkurencji i zaczęło to w końcu do Niemców docierać.

      Usuń
    2. To samo można powiedzieć o BDX. Przychody prawie 10, kapitalizacja 17-19, ale tu sentyment robi bo rośnie w przeciwieństwie do ALE. Prezio QRS określił BDX najbardziej przewartościowaną polską sp.

      Usuń
  12. Wilk z wallstreet był dzisiaj na gpw. Powinno się tych h wsadzić za takie zagrywki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja zbudowałem niewielką pozycję na toya liczę że tani dolar, nowe magazyny w Chinach i brak zadłużenia spowodują że firma pokaże dobre wyniki w najbliższych kwartałach. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cześć dedek Mirbuda trzymasz jeszcze? Papier się rozkręca :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda na to że jednak mrb będzie rósł , liczylem na korektę aby wejść ale nic takiego się narazie nie wydarzyło . Dedek rozwarzasz ponowne wejscie ? Hosa w budowlance trwa , KPO , nowy program wsparcia dla kredytów mieszkaniowych już w drodze. Dobry klimat ogólnie dla budowlanki .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już raczej nie. Tam gdzie mam pozycję i rośnie - nie zmieniam. Tam gdzie kursy lecą na hiperboli, nie będę gonił. Tam gdzie pogłębia się niedowartościowanie powoli buduję pozycję.

      Usuń
  16. Witam. Dedek dobierasz jeszcze kghm. Ja dzisiaj dokupiłem pakiet. Często przed wzrostami są takie wyrzuty ostatnio. Ps. Mam średnią cenę nabycia 112 pln. Pozdrawiam.Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, na razie czekam. KGHM przespał hossę 2022-2024, a powoli zbliża się cykliczna bessa. Może być w tym roku jakieś zdarzenie płynnościowe/czarny łabędź i zepchnąć cenę niżej. W długim terminie zakładam, że spółka będzie warta więcej.

      Usuń
  17. Nvidia, Arms https://stooq.pl/q/?s=arm.us
    W USA można inwestować w wiele spółek na długitermin bez obawy o płynność, szkoda tylko że dopiero tak późno się zdecydowałem póki co Arms spełnia moje kryteria na dobrą inwestycje:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja z technologicznych myślę na Amkor i Arista networks, chętnie bym też zakupił Visa najlepiej na przecenie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Życzę wszystkim wesołych, radosnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Seba, Tobie również zdrowych, spokojnych Świąt.

      Usuń
  20. I złoto zaraz 2300 i tak trzymać

    OdpowiedzUsuń
  21. Giełdowox. Podrzucam kolejną ciekawą spółkę z usa po bardzo mocnej przecenie. Texas pacific land corp.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam. Bardzo szybko odjechało to KGHM jakby chciało odrobić to spóźnienie w stosunku do rynku. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, mam tu skoncentrowaną pozycję, ale chciałem jeszcze dobrać. Liczyłem, że 134 nie przebije z marszu i koło 129 pokaże siłę na tle rynkowej korekty. Wtedy bym dokupił ostatnią partię. A teraz muszę opracować inny plan :)

      Usuń
  23. Ja też liczyłem, że cofnie, ale niestety, a na dzisiaj to już poobserwuję. Tym bardziej że to może być taki krótki wystrzał surowcowy przed bessą. Ja powoli zwiększam pozycję gotówkową zaangażowanie w akcje 75 %, i podkupuję powoli waluty. Dobrze też wszedłem w srebro przez certyfikaty RC, niestety mała pozycja. Myślę też jak zarobić na spadkach, ale to trudny temat. Pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  24. Według mnie Kghm będzie dobrą pozycją w tym i przyszlym roku ,mam sporą pozycje .Ogólnie rośnie zapotrzebowanie na miedź na świecie i szykuje się deficyt . Dedek co sądzisz o wczorajszych ruchach na energetyce ? poza energa kiepsko to wygląda. Tomek

    OdpowiedzUsuń
  25. Zamknąłem pozycję na jsw ze stratą, ale tutaj za duże ryzyko. Kghm też zmniejszyłem o 1/4. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca