piątek, 17 kwietnia 2020

W drodze na opór

Skala odbicia na niektórych akcjach zmusiła mnie do podjęcia przesunięć w portfelu. Być może najlepszą decyzją byłoby nic nie robienie i zajrzenie na konto za rok. Jednak szybkość z jaką indeksy odrabiają straty i rosnący entuzjazm graczy skłaniają do redukcji ryzyka.

ES.F weekly:


Kontrakty amerykańskie osiągnęły już wsparcie z lutego, SMA50, a RSI zbliża się do 60 pkt, które w bessie są często barierą.

DAX:


Tutaj aż się prosi o test luki na 11 tys. gdzie przy okazji biegnie SMA50.

Krach 2020 znowu pokazał jak obosieczną bronią są pochodne. Kilka spektakularnych bankructw, kilka epickich rajdów. Większość uczestników rynku pochodnych doznało poważnych szkód. Następuje wymiana pokolenia. Masowy napływ nowego narybku na giełdę interpretuje się pro-spadkowo i sam zaczynam mieć niedźwiedzie nastawienie w skali najbliższych tygodni. Jednakże w długim terminie interpretuję ten sygnał byczo - byłem wśród rzeszy nowych leszczy, którzy zaczynali przygodę z giełdą po krachu 2008. Nie trzeba było być geniuszem, żeby zobaczyć że KGHM po spadku ze 140 na 20 zł to okazja.

Podobnie jest dzisiaj - PKO po 2 dychy, PEKAO po 5, nigdy nie był tak tani. Zjazd styczeń-luty 2009 trochę mnie poturbował, ale późniejsza hossa wybaczyła wszystkie błędy. I podobnie będzie po tej bessie. Krótkoterminowo może być boleśnie, ale za rok obecne poziomy będą najprawdopodobniej rozpatrywane jak okazja życia. I podobnie jak ja 11 lat temu, większość nowych graczy będzie żałować, że gdyby trzymali akcje kupione na dnie, zarobiliby x10, ale pokusili się o zyski 20-50%, szarpali się z rynkiem, aktywnie tradowali i niewiele zarobili.


18 komentarzy:

  1. A Dino jak wino Tsgames i Cdr na nowych maxach czyli drogo i jeszcze drozej

    OdpowiedzUsuń
  2. mylisz sie juz od paru lat....

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważne, że co roku na plusie.A w 2020 też damy radę ;)

      Usuń
  3. Jestem podobnego zdania odnośnie długiego terminu .Co do korekty to może być niewielka . Na piątkowej sesji duże obroty raczej fundusze krajowe kupują i drobni gracze nie zagranica .W ostatnim tygodniu jak sądzę raczej sprzedawałeś niż kupowałeś ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawie nic nie robiłem. Założyłem mały hedge w piątek, coś poważniejszego otworzę gdyby WIG20 podszedł pod 1700. Zwraca uwagę szybkie odrabianie strat na szerokim rynku:
      https://stooq.pl/q/?s=^_pl&c=1y&t=c&a=lg&b=0

      Usuń
    2. odrabianie strat czy ubieranie ulicy? Zobacz sobie na wolumen na SP500 a zagadka sie rozwiaze, czy to ubieranie czy odrabianie. Jak dla mnie lecimy w dol przynajmniej na korekte. Za malo kasy by zrobili fale "V".

      Usuń
  4. Dla mnie za dużo Januszy się obecnie rzuciło na akcje i wszyscy podnieceni powtórka z 2008 r. widza okazję życia a dopiero kiedy oni przestaną wierzyć wtedy może się zacząć ... Narazie za mała alokacja gotówki

    OdpowiedzUsuń
  5. @dedek , @all

    Ostatnio sporo osób mnie pyta o ETF na złoto/srebro u polskich brokerów a ja niestety u nas nie bawiłem się w takie inwestycje , może Ty jako osoba sporo siedząca na polskim rynku masz jakąś wiedzę na temat poniższych ETF ??

    ISHARES PHYSICAL GOLD ETC (SSLN)
    iShares Physical Gold ETC (EGLN)

    Oba z tego co widziałem są zabezpieczone fizycznym metalem i dlatego też nie rozumiem dlaczego zewsząd dochodzą głosy ze jedynie Sprott czyli PSLV i PSYH dostępne na rynku amerykanskich zapeniaja pokrycie w fizycznym metalu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kupuję etfow na towary, natomiast chciałem dokupić trochę fizycznego srebra, a tu braki na rynku i 40% wyższe ceny na allegro. Zacząłem więc myśleć w drugą stronę, czy nie skorzystać. Tylko nie chce mi się wysyłać.

      Usuń
  6. Oddajesz Energę Orlenowi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie robię, ale częściowo się zredukowałem.

      Usuń
    2. Nie uważasz, że zaraz po wezwaniu kurs runie w dół? Energetyki robią korektę spadku.

      Usuń
  7. Kto ma podbić i wywindować ceny akcji jak nie pierwsi Janusze? Zresztą to nei tacy Janusze, bo jednak w kryzysie mają gotówkę. Na razie kupują Ci bardziej zaintersowanii świadomi ryzyka. Ktoś musi zarobić, żeby napędzić resztę ulicy i prawdziwych Januszy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wg mnie banki czekają ciężkie czasy i PKO BP nie jest tu wyjątkiem. Pogorszą się wskaźniki kapitałowe. ROE mocno spadnie (koszty przewyższają dochodowość). I nikt nie będzie chciał w nie inwestować. Są zbyt obciążone porównując np. do spółek technologicznych. Nawiasem większe wymagania dot. kredytów hipotecznych już mają miejsce. To samo z kredytami gotówkowymi. I to pomimo zmniejszenia wymogów kapitałowych / wprowadzenia narzędzi kapitałowych (skup obligacji, repo, kredyty wekslowe). Powody to oczekiwany krach gospodarczy, obniżone stopy na min. 1 rok, i coraz mniej stabilne finanse publiczne. To miks który stawia banki w bardzo trudnej sytuacji. Podsumowując, nie zdziwiłbym się ceną 10 zł/akcja PKOBP - Dedek co Ty na to?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 10 zł wydaje mi się abstrakcyjne, ale nic nie zakładam. Hedgując się skracam banki, bo wyglądają najsłabiej, nie miały nawet siły zrobić korekty.

      Usuń
  9. Dla mnie kompletni janusze bo widać po reakcjach i wpisach niektórych na portalach finansowych ...
    Jeżeli widzę że ktoś nie jest w stanie dnia czy dwóch poczekać bo ucieknie mu okazja życia to już mogę się spodziewać jak bardzo przemyślany wybór to musi być...

    OdpowiedzUsuń
  10. Mówisz i masz: Mercator tsgames playway na historycznych czyli drogo coraz drożej :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ultimategames na nowych maxach

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca