wtorek, 19 listopada 2013

WIG20 - tanio czy drogo?

Poszukując momentów przełomowych na rynku posługuję się często wykresami P/E, P/B i Div Yield dla różnych indeksów. Ponieważ kupowane przez polskie fundusze i OFE MWIG40 jak i SWIG80 osiągnęły prognozowane przeze mnie poziomy, a teraz tłum rzucił się do odebrania akcji MiŚSiów, przestały mnie one chwilowo interesować. Jednak hossa trwa i podobnie jak w drugiej połowie zeszłego roku, napędza ją kapitał zagraniczny na WIG20. Zerknijmy zatem na wykresy:


Niebieski to C/Wk, która przy poziomie ok. 1.44 jest poniżej poprzednich rynków byka. Co innego wskaźnik C/Z - ten osiąga już wartości widziane przy szczytach hossy 2007 i 2011. Co liczy się bardziej - niższy C/Wk, czy wyższy C/Z? Moim zdaniem nie odchorowaliśmy jeszcze bańki spekulacyjnej z 2007 roku i na ogłoszoną na wielu blogach hossę pokoleniową będziemy musieli jeszcze poczekać. Gram pod scenariusz, że giełdy rynków wschodzących (w tym Polski) czekają ciężkie czasy, a to jedna z moich analogii:



6 komentarzy:

  1. Witaj Dedek. Myślę, że mógłbym pomóc w odpowiedzi na pytanie, który wskaźnik jest bardziej wiarygodny i dlaczego C/Z sięga rekordowych poziomów z 2007 i 2011 r. Jak wiadomo C/Z w bezpośredni sposób zależy od wyników spółek. W pewnych okresach są one bardzo chwiejne i dlatego skacze on sobie bez większego porządku. Żeby zrozumieć dlaczego obecnie jest on tak wysoko w przypadku WIG 20, należy sprawdzić, jaki odsetek spółek w ostatnim roku poprawił wynik netto względem roku poprzedniego. Okazuje się, że w przypadku Wig 20 odsetek ten osiągnął poziom 20%, czyli poziom z początku 2009 r. Pytanie dlaczego tak się stało. Indeks ten w swoim składzie zawiera najwięcej spółek surowcowych, a jak wiadomo ich wyniki zaczynają się poprawiać w okresie wzrostu inflacji, a przy okazji wzrostu stóp procentowych. Ten okres jest jeszcze przed nami. W związku z tym bardziej zwracałbym uwagę na C/WK, jako znacznie bardziej wiarygodny ( czytaj stabilny ) Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, stąd też m.in. widoczny spadek C/Z w 2010 roku i późniejsze rekordy na KGHM. WIG20_PB nie jest tani, ale jest tańszy niż w szczytach poprzednich hoss. Jednakże biorąc pod uwagę wysoką kapitalizację amerykańskich indeksów (bliskość mocniejszej korekty), cykl DM/EM ratio i koniec wielkiej surowcowej hossy, jestem negatywnie nastawiony do naszego rynku. Wydaje mi się również, że gracze liczą na zbyt wiele - pamiętają bańkę z 2006-2007 roku i naturalne jest dla nich, że spółki "powinny" rosnąć po 1000%. IMO takie super optymistyczne cykle zdarzają się znacznie rzadziej niż co 6 lat, prędzej raz na kilkanaście lat, aż na giełdzie przeważy pokolenie, które nie doświadczyło hiperboli.

      Usuń
  2. Witam. Czyli prognozuje Pan że wczoraj na WIG20 mieliśmy szczyt i teraz nastąpi spadek do 1500 i dopiero potem hossa pokoleniowa. Jak Pan widzi WIG20 w perspektywie do końca bieżącego roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż tak szczegółowo nie prognozuję - np. widzę potencjał do wzrostu na WIG20TR, czyli na WIG20 również moglibyśmy zobaczyć wzrost do np. 2700. Nie potrafię nic powiedzieć w kwestii wartości WIG20 do końca roku - ja używam analiz do gry intraday w obie strony, więc liczy się dla mnie impet rynku, wolumen i wykresy minutowe.

      A dlaczego tak? Ponieważ jak napisałem jakiś czas temu - 'easy money' dla mnie się skończyły, w końcowej fazie hossy jestem graczem, a nie inwestorem. Myślę, że spadki zaskoczą jeszcze w tym roku (patrz ostatnia ankieta), a w przyszłym roku zobaczymy po pierwszej fali spadków mocniejsze odbicie (fala B) związane ze wzrostami cen surowców. Ale to tylko takie scenariusze, które pojawią się lub nie na blogu, w zależności od rozwoju sytuacji :)

      Usuń
  3. Hej, mam pytanie. Ostatnio WIG20 jakoś mocno wariuje, coś dziwnego się zaczyna dziać czy mi się wydaje ? Jak widzisz to i nadchodzące IPO Energi i Newag ? Możesz się wypowiedzieć :) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na FWIG20 widzę wybronienie oporu na poprzednim szczycie i szansę na atak na styczniowy szczyt na 2660 (fw20, bo tutaj operuję). DAX osiągnął rejony, które nakreśliłem w niedawnym wpisie, S&P500 ma opór na ok. 1840. Zacząłem budować krótką pozycję na oba indeksy (a wkrótce również na WIG20).

      Usuń

Dziękuję za komentarz. Ze względu na ataki spamerskie musiałem wprowadzić moderację, ale postaram się przeczytać go i odpisać jak najszybciej.

Pozdrawiam,
podtworca

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails