sobota, 15 czerwca 2024

Porównanie klas aktywów

Zmierzmy relację między amerykańskimi obligacjami 10-letnimi (poprzez wykres T-note), ropą crude, złotem i indeksami NASDAQ oraz S&P500:


Wykres powstał poprzez porządkowanie co miesiąc indeksów od najsilniejszych do najsłabszych w ostatnich 12 miesiącach. Zatem na dzień 15.06.2024 najlepszą stopę zwrotu za ostatnie 12 miesięcy przyniósł NASDAQ, potem S&P500, złoto, ropa i najsłabiej zachowały się obligacje 10-letnie.

Tworzę z tego indeks podobieństwa obecnego układu do historycznych comiesięcznych zestawień (czerwony) oraz wersję uwzględniającą także trendy (pomarańczowy):


Następnie wybieram daty wg klucza: im bliższa wartość indeksów "dist" i "distAndTrend" do zera, tym układ bardziej podobny do obecnego. Zaznaczyłem daty zielonymi kółkami.

dates = [(2024,5,31), (2020,8,30), (2017,5,31), (2014,6,30), (2007,8,31)]


Następnie sprawdziłem jak zachowały się uśrednione ścieżki dla każdej z dat we wcześniejszych 2 i kolejnych 6 latach.

S&P500:


Złoto:


Ropa:


T-note:


Czy coś z tego będzie? Choć nie przywiązuję większej wagi do tych projekcji, wyłapuję pewne tendencje.


15 komentarzy:

  1. A jak widzisz krajowe podwórko i kierunek obecnego rządu? CPK i inne inwestycje chyba pogrzebane...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://podtworca.blogspot.com/2024/06/polska-depresja-2025-cz-3.html

      Usuń
  2. Czyli z tych wykresów wychodzi ze ropa jest przed wzrostami, nasdaqa nie zrobiłeś bo s&p wystarczy?

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie, że ogarniasz temat dedek ja osobiście nie stosuje bo nie mam takich narzędzi w takim razie wzrost cen ropy na jakie spółki z gpw może mieć pozytywny wpływ? (Orlen?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orlen się napina od roku i prędzej czy później wybije. Po szczycie w 2006 zbierał się do kolejnego skoku 8 lat i wybił dopiero w 2014. Ostatni szczyt był w 2017, więc gdyby zajęło mu tyle samo czasu, trend wzrostowy ruszyłby dopiero w 2025. W maju mieliśmy wybicie trendu - otworzyłem pozycję, wybicie zostało natychmiast zbite i zamknąłem pozycję. Tak bywa na giełdzie. Zostawiłem Unimota, bo podoba mi się jak jest zarządzany i spółka nie jest w WIG20, gdzie grubasy używają analizy technicznej do kiwania planktonu jak my.

      Jeśli pójdzie impuls spadkowy na rynku, Unimot też spadnie, ale później fundamenty i rozwój powinny go dźwignąć pod szczyty. No i w razie problemów z dostępnością paliw oni są bardzo elastyczni, świetnie poradzili sobie w 2022, więc to w tej spółce upatruję ewentualnej premii w przypadku wzrostu cen ropy/gazu.

      Usuń
    2. A moze warto by bylo dla miedzi zrobic?

      Usuń
    3. Dla miedzi mam dość krótką historię danych, bo nie mogę ich pobrać ze stooqa. Jako reprezentanta surowców wybrałem ropę, które jednak jest bardziej strategicznym aktywem.

      Usuń
  4. Ciekawe czy jakaś recesja w ogóle nastąpi w 2025 roku, czy dopiero po 2027 .

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobre spółki wracają na ATH np. RAINBOW, stawiam że czeka to samo Xtb:) a w USA hossa na dobrych spółkach z nasdaq kontynuowana.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ewidentnie hossa w usa jest ciągnięta przez spółki technologiczne inne stoją lub się osuwają.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Panowie co sądzicie o planowanym debiucie żabki?pozdrawiam. Seba

    OdpowiedzUsuń
  8. Dedek, dokupowales teraz akcje, udalo Ci sie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę dokupiłem, trochę obróciłem. Jak pisałem wcześniej - kręcę kółka na JSW, żeby obniżyć cenę pakietu. Ale nie piszę o tych ruchach, bo dziś mam różne papiery, a jutro z nich ucieknę, jeśli rynek zacznie się sypać.
      Ze spółek na których liczę na wzrost nawet w przypaku bessy na rynku, to po roku wróciłem na ATC Cargo i podbieram Arctic, choć ten niezbyt chce spadać.

      Usuń
  9. https://stooq.pl/q/?s=arm.us&c=mx&t=l&a=ln&b=0
    SPÓŁKA którą wytypowałem do wzrostu x10 od debiutu czyli w okolice 500$ w długim terminie, póki co brzmi nierealnie ale jakoś sobie radzi i do przodu. Czas pokaże :) a ten bywa łaskawy dla cierpliwych na amerykańskich walorach.

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca