niedziela, 18 czerwca 2023

Nowe szczyty hossy

Główne indeksy GPW: WIG, WIG20, MWIG40, SWIG80 i NCINDEX wciąż nie pobiły szczytów poprzedniej hossy. Najbliższy rekordu jest indeks małych spółek:

WIG:
Słabiej radzi sobie MWIG40:

I WIG20 klasa sama w sobie:


Skąd zatem tytułowe nowe szczyty hossy?

Na indeksie wszystkich spółek z GPW. Konstrukcja indeksu: budujemy portfel ze wszystkich spółek, kupując inicjalnie każdą za taką samą kwotę w momencie pierwszego notowania.


Ostatnio indeks przyspieszył wzrosty. 

Nie każdy indeks bije szczyt. Zbudujmy indeks nieważony ze spółek WIG_GRY:

Kawał drogi do szczytu, nie dziwi więc, że najwięcej tu graczy.

Znacznie lepiej radzi sobie nieważony WIG BUDOWNICTWO zbudowany z obecnego składu indeksu:



Portfel z rozłożonych po równo spółek WIG_BUDOW idzie na szczyt z 2007, podczas gdy ważony indeks wygląda tak:


Oczywiście różnica wynika z braku w obecnym składzie spółek, które zbankrutowały lub wypadły z giełdy i indeksu za ułamek kwoty typu Hydrobudowa czy PBG. Ale mimo to widzimy, że cała bessa 2022 była tylko płytką korektą przed kolejną falą wzrostową.

Od październikowego calla akcje płacą. Najgorsze co można zrobić, to sprzedać świetną spółkę tylko dlatego, że urosła. Po co nam gotówka, jeśli akcje rosną? Lepiej trzymać gotówkę na koncie, kiedy akcje spadają. Sprzedając dobrą spółkę mamy problem: musimy znaleźć inną, bo na sprzedaną już nie wrócimy, w końcu skasowaliśmy zysk i wyrzuciliśmy ją z głowy. Bardzo trudno jest odkupić drożej spółkę, na której dopiero co wzięliśmy zysk. 

Ostatnio miałem tak z Mirbudem: kiedy zszedł poniżej 7 zł, wyznaczyłem kolejne wsparcie na 6 i zamknąłem pozycję. Ale coś mnie strasznie uwierało, że nie mam na tej spółce pozycji i po 2 dniach wróciłem. Straciłem tylko na prowizji i w dodatku niepotrzebnie zaksięgowałem zysk podatkowy. Mirbud idzie na drugie miejsce na podium. Może zawalczyć o połowę kapitalizacji Budimexa. 



4 komentarze:

  1. Witam. Co myślicie o ipo scanway? Podoba mi się branża i spółka. Nie jest też zły czas na ipo. Jednak ryzyko jak zawsze spore. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mirbudu nie sprzedałem jak był wyżej to i teraz nie sprzedaje ,myślę że firma pozwoli zarobić po info o zatwierdzeniu unijnej kasy z planu odbudowy to tylko kwestia czasu .Dedek sądzisz o RWB ? trzymasz nadal ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MRB trzymam jako potencjalnego czarnego konia hossy. RBW trzymam, ale to mały pakiet.

      Usuń
    2. Bujacie w obłokach Panowie ! Nie będzie żadnej kasy z planu odbudowy. Wszystko pójdzie na Ukrainę, ale to nie problem. Tu szykuje się lepszy numer i jak mówi pewien jasnowidz budownictwo w kolejnym kryzysie runie. Czas igrzysk się kończy. Trzeba bardzo uważać, bo jesień może być bardziej gorąca niż wszyscy myślą.

      Usuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca