wtorek, 21 listopada 2017

Plan dalszej gry

Niedawno pisałem, że przyspieszenie spadków na małych spółkach skłoniło mnie do powrotu na rynek. Podbieram regularnie niewielkie pakiety akcji z myślą o przyszłej hossie na małych spółkach, jednak jeśli zbyt mocno i szybko odbijają, to redukuję pozycję. Zaangażowanie portfela w akcjach GPW to obecnie ok. 28% + ok. 10% w ETFy, co razem daje prawie 40% zainwestowanych pieniędzy.

Podtrzymuję swoją prognozę, że SWIG80 kopiuje zachowanie WIG20 z lat 2015-2016, zatem gdyby listopad przyniósł dołek na małych spółkach (co obstawiam opierając się na długości trwania spadków oraz najniższym w historii odczycie sentymentu indywidualnych inwestorów), to dołek ten byłby odpowiednikiem dołka na WIG20 ze stycznia 2016. Czekałby nas zatem jeszcze retest dna w skali pół roku, jak wtedy w czerwcu 2016 przy okazji Brexitu oraz kolejne miesiące ubijania dna, które byłyby idealną okazją do zbudowania portfela.

Obejrzyjmy analogię na wykresie:

Jak widać zatem, pomimo wzrostów na WIG20 zachowuję się jakby była bessa. I faktycznie, szeroki nieważony indeks wszystkich spółek na GPW jest w regularnej bessie:

Tu w mojej wersji (uwaga - indeks zbudowany jest wyłącznie ze spółek, które przetrwały na parkiecie do dziś, zatem nie uwzględnia bankrutów, wykupów i wycofanych z innych powodów):


ADLINE tradycyjnie pikuje w dół:


Okresy kiedy ten indeks idzie w bok lub rośnie, to te rzadkie momenty, gdy bezwzględnie należy mieć akcje. To wtedy robione są największe wzrosty szeroką ławą, wtedy kiepskie spółki często wyprzedzają te dobre, częściowo wynagradzając całe lata zawodzenia właścicieli.

Plan jak każdy plan może ulec zmianie, jeśli sytuacja na rynkach się zmieni.

37 komentarzy:

  1. Nie mam nic przeciwko małym spółkom ale to zagrozenie małą płynnością mnie odstrasza więc tylko te powyzej mnln zl biorę pod uwagę...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ci games wychodzi chyba na prostą...

    OdpowiedzUsuń
  3. Też zbieram pomału małe/średnie spółki. Portfel mam zapełniony w ~50% i 33 walory. Na niektórych pozycjach mam już ładne zyski, inne stoją w miejscu. Sporo walorów czeka na wejście ale na razie nie dają sygnału do zakupu.
    Pozdrawiam,
    R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zamierzasz skracać pozycję gdyby np. mocno urosła do stycznia, czy trzymasz na lata? Ja w 2016 miałem wiele akcji, które mocno urosły, a potem skasowały cały zysk - dopiero w 2017 zamknąłem pozycje z zyskiem. Ostatecznie zatem opłaciło się czekać, zawsze jednak jest myśl z tyłu, że można było obrócić 2 kapitałem 2 razy :)

      Usuń
  4. Jak dostanę sygnał sprzedaży wg. mojej metody to sprzedam. Jeśli nie będzie sygnału będę trzymał. Dzisiaj ładnie wybiło EUCO. Kupowałem spółkę po 20pln. Korci zabrać ponad 26% ale takie zamykanie wiele razy pozbawiło mnie wiele większych zysków. Dużo małych spółek wygląda dobrze.
    Zmieniłem mocno podejście do inwestowania w tym roku. Wcześniej 20% pakowałem w jedną spółkę i miałem duże wahania portfela i mocny wpływ na psychikę. Kupiłem nawet PZU po 25pln za cały portfel:) Sprzedałem po 35pln. Gdybym miał mniej to pewnie bym trzymał do teraz. Teraz wole mieć więcej spółek z mniejszym zaangażowaniem.
    R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, w szczycie zaangażowania miałem ponad 50 spółek. Plusem są niskie wahania portfela, rósł praktycznie bez korekt do października, minusem jest mniejszy potencjał wzrostu. Zawsze coś z portfela rośnie, a co inne spada. Nie zauważyłem w porę, że część akcji osuwała się od miesięcy, bo portfel rósł dzięki spółkom z WIG20. Szybko się tą taktyką nie wzbogacę, ale też ryzyko, że będę musiał zaczynać od nowa jest bardzo niskie.

      Usuń
  5. Też się pogodziłem z tym, że nie stanę się milionerem z dnia na dzień. Wolę spokojnie budować wartość portfela.
    Kupiłem też kiedyś, trochę fizycznego Au i Ag (monety 1oz). Może kiedyś oddam wnukom.
    R.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie hitem mojego portfela jest Dino ,małe korekty i stabilnie w górę z nowymi hist.maxami od debiutu ,jakby poszło śladem lpp czy ccc to będzie oki :-)Obroty ma jak spółka z wig20 więc trzymam do póki tam się nie znajdzie ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry zakup ten Dino, to moja największa bolączka póki co, że nie potrafię kupić spółki drogiej, która się dynamicznie rozwija i wskaźniki c/wk, c/z nie mają dla niej znaczenia.

      Usuń
  7. gracie tylko na polskich akcjach? czy na innych walorach takze? waluty,towary,kontrakty? Ostatnio zastanawiam się czy nie przejść tylko na Polskie akcje, mimo że giełdę mamy bananową, to jednak ciężko mi coś utrafić walutach/towarach/kontraktach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gram na kontraktach, opcjach, certyfikatach na towary, ale zarabiam na akcjach ;)

      Usuń
  8. Tylko akcje polskie zacząłem w 1995 roku to co przerobiłem jest ciekawsze niz wiele cv :-) suma sumaru na dużym plusie! ale walczę ze swoimi slabościami i brakiem dyscypliny nigdy nie miałem żadnych kontraktów i innych udziwnień rzadko waluta i zero lewarów,spokój ducha to podstawa ale z tym na giełdzie to raczej trudno...

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzisiaj kolejny ETF do kolekcji: Katar (QAT). Kraj podwyższonego ryzyka, bo im Arabia Saudyjska grozi wojną, z tego powodu mocno zdołowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jakie jest Twoje nastawienie do IKE i IKZE ?

      Usuń
    2. Założyłem oba konta w tym roku, kilka lat za późno. Teraz uzbierałaby się kwota przy której różnice podatkowe miałyby znaczenie.

      Usuń
    3. Dobry wybór, polecam czaić się na PAK i TUR.

      Usuń
    4. Dobry wybór, polecam czaić się na PAK i TUR.

      Usuń
    5. @Marcin Szajda
      Obserwuję oba wymienione przez Ciebie. Turcja podobno jest b wrażliwa na ceny surowców, które powinny rosnąć w ostatniej fazie, dlatego czekam na dogodniejszy moment (także techniczny). Pakistan etf ma trochę krotką historię, często powtarza się schemat na aktywie: Kilka lat spadkow, bardzo duże niedowartosciowanie i dopiero wtedy zmiana trendu.

      Usuń
  10. Pisałeś kiedyś o trakcji czy dziś ponownie kupiłbyś te akcje ?
    Czy według Ciebie na PKO PB będzie większa korekta ? ja niestety sprzedałem po 36 i powyżej 40 nie kupuje.
    W małe spółki z jakich branż na dziś warto inwestować ?
    Czytałem ostatnio kapitał w XXI Thomasa Pikietiego nie jest to książka o giełdzie ale generalnie o kapitale od czasów
    XVII w do dziś , jest wiele wykresów itp ciekawa pozycja polecam .Pozdrawiam Tomek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trakcja - nie wiem, kupowałem spółki kolejowe pod kontrakty i zakładałem, że załamią się gdy dojdzie do realizacji, tak jak to było z budowami autostrad. Balonik nie został jednak napompowany (np. dla Trakcji docelową bańkową wycenę miałem na 30zł) a kursy zaczęły się sypać. Na razie odpuszczam powrót, chyba że jakieś krótkie zagrania.

      PKO - też nie wiem :) bank był bardzo tani poniżej 30zł, teraz jest nadal wg mnie niedowartościowany, ale nie kupuję go. Więcej będzie można ugrać na małych.

      W co inwestować nie piszę, żeby nie wprowadzić ludzi na minę. Dziś mogę kupić akcję A, ktoś skopiuje ruch, a jutro zamknę pozycję, bo zmienią się warunki, a on będzie dalej trzymał.

      Pozdro

      Usuń
  11. Dobrze kombinujesz Dedi !

    OdpowiedzUsuń
  12. Dedi, czy kupujesz Bitcoiny albo inne kryptowaluty?

    OdpowiedzUsuń
  13. Interesujesz się takimi spółkami jak alumetal , fam, Lubawa ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś miałem Lubawę. Widzę, że mocno spadła i wygląda znowu atrakcyjnie, więc dzięki za cynk, wpadnie mały pakiecik. Fam na oko fajnie wygląda fundamentalnie, ale wolałbym kupić go w 2015, więc na dziś odpada :) Alu - fajna, zdrowa spółka, ale już nie tania, więc gdyby spadła, to się zainteresuję.

      Usuń
  14. Wygląda na to że idziemy z wig20 na nowe szczyty

    OdpowiedzUsuń
  15. Dedek co sądzisz o Arctic. Sporo straciła ostatnimi czasy. Być może zbliża się właściwy moment. Ciekaw jestem Twojej opini.

    pozdrawiam
    SK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dziwne, albo się pomylili na stockwatch, albo spółka ma cash wielkości kapitalizacji. Dawno nie śledziłem spółki - czy zarząd robi jakieś numery akcjonariuszom? Bo technicznie wygląda jakby chcieli postraszyć wybiciem 3zł w dół, a potem jeśli nie wypadnie trup z szafy, to szykuje się kolejna spółka do portfela.

      Usuń
  16. Cześć dedek a co sądzisz o chf masz jakiś scenenario,przy ilu i kiedy warto się pochylić do kupna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swego czasu Marek Belka powiedział, że na CHF jest bańka i ja się z tym zgadzam. Szwajcarzy nadrukowali więcej franków niż ich PKB, żeby podtrzymać peg z euro. Przez 7 lat chudych kapitał uciekał do bezpiecznych przystani, jeśli nadejdzie 7 lat tłustych, te biliony dodrukowanych franków będą zamieniane na aktywa krajów, z których przez lata kapitał uciekał. Rok temu nawet coś wrzuciłem w temacie:
      http://podtworca.blogspot.de/2016/08/komu-najbardziej-zalezy-na.html

      Szczęśliwie temat ucichł i Polska nie straciła miliardów. Zatem: w skali najbliższych lat nie widzę powodów do kupowania franka, z pewnością będą mniejsze lub większe korekty, ale po nich powinniśmy zobaczyć niższe dno. Długoterminowo trend wzrostowy na franku będzie oczywiście kontynuowany, ale zainteresuję się walutami, gdy to pln będzie przewartościowany.

      Usuń
  17. Nie pomylili się z gotówką. Jest w ostatnim raporcie za 3 kwartał: http://mb.cision.com/Main/5162/2387956/750155.pdf na stronie 19 pozycja Środki pieniężne i ich ekwiwalenty: 222 736
    Ciekawe... Też ją dodaję do obserwowanych :-) Może podzielicie się swoją shortlistą spółek z sWig80? BZWBK na PB.PL też wysnuł teorię że małe wkrótce mogą odbić. Ich polecana lista: https://static.pb.pl/filtered/9e/209822,490097.jpg

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzięki dedek,właśnie mam takie wrażenie że franki już poszły w niektóre akcje:-)czyli w najbliższym czasie nie zakładasz odwrócenia tego trendu osłabienia franka to dobrze wróży dla naszej giełdy chyba?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbliższy okres jest dla mnie trudny, bo na GPW nakłada się cykliczna bessa na wieloletni cykl przepływów kapitału, który powinien obecnie faworyzować rynki rozwijające się. Dlatego co jakiś czas piszę, że generalnie zakładam turbulencje w 2018, które chciałbym wykorzystać do zbudowania pozycji akcyjnej. Akcje na GPW też zdają się potwierdzać cykliczną słabość: szeroki rynek w bessie, ale wciąż nie tak tani jak w 2009 czy 2011-2012, słabe małe spółki, ale duże i średnie wciąż mocne (może zrobiły już dołek w latach 2015-2016).

      Czyli widziałbym wstępnie, że 2018 może przynieść korektę siły złotego, czas na akumulację akcji i potem powrót hossy.

      Usuń
  19. Cześć dedek trochę mnie zaskakuję to bujanie na indeksach przyznam się że liczyłem na mocne up no może do końca roku?PKo trzyma fason ,liderzy typu cdr lotos trochę osłabli ,masz jakieś zdanie co do cdr?ja aktualnie n rynku w akcjach mam z 30% kpitału.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwróć uwagę, że sentyment INI spada mocniej, niż SWIG80 ;) Będzie rajd św. Mikołaja, tylko nie wiem niestety na czym :/ Czy tradycyjnie na liderach, którzy mają c/wk > 3, czy odbiją zdezelowane, ale niezagrożone bankructwem spółki typu Agora, Zepak, Arctic, Polwax..

      CDR - bardzo dobra i bardzo droga spółka. Dla mnie bardziej jest barometrem nastroju na rynku krajowym i sentymentu do branży gier, niż firmą, z którą jako inwestor mógłbym się ożenić na lata. A może zacznie się już zachowywać jak Amica, która spada od roku mimo dobrych wyników. Może rynek już wycenia sukces Cyberpunka.

      Usuń
  20. Z tych z swig 80 LCC ma awansować do mw40 ,po dzisiejszym wezwaniu na Robyg ,to LCC może być grane ,jakiś czas temu Czarnecki sprzedał swoje udziały Fundom widać że coś tam się dzieje ,brałeś ten temat pod uwagę?

    OdpowiedzUsuń

W ramach eksperymentu wyłączam moderację komentarzy.

Zasady komentowania:
- żadnego spamu i reklam (także linków do serwisów w nazwie użytkownika),
- komentarze obraźliwe będą usuwane,
- proszę o zachowanie kultury i brak kłótni; różnice zdań należy wyrażać poprzez dyskusję wspartą argumentami.

Podtwórca